September 6, 2009

Yang Indah itu Budi, Yang Cantik itu Bahasa


“Iklil!!”

Langkah Iklil terhenti seketika di hujung tangga. Sesaat kemudian dia kembali melangkah laju ke arah basikalnya. Dalam kekalutan itu, pen yang diselitkan dalam buku-buku yang dipegangnya terjatuh.

“Argh!! Jatuh pulak.. Esok pagi la tengok balik.. Hopefully ada lagi..” Iklil menggumam geram, pantas dia terus melangkah. Gelap malam membuatkan dia tidak berani hendak menanti walau sesaat pun.

Saat ini terasa seperti hendak menyumpah calon-calon majlis perwakilan pelajar. Waktu ucaptama bukan main lagi berjanji segala bagai. Bila dah dapat post, segala yang dah dijanjikan umpama sandaran sahaja. Mana pengawal yang dijanjikan untuk menjaga keselamatan pelajar dekat pintu belakang ni..? Mana lampu-lampu jalan untuk kemudahan pelajar dekat kawasan macam Gua Tempurung ni..? Haduiii sabar je la..

Iklil menggelengkan kepalanya sekali. Sempat pula dia mengadili wakil MPP dalam melawan rasa gusar dan takut yang semakin menjalar.


“Iklil!!”

Sekali lagi kedengaran suara memanggil namanya sayup-sayup. Mengenangkan kisah seram yang diceritakan rakan kelasnya, Alina, minggu lalu membuatkan Iklil melajukan langkahnya. Buku-buku yang dipegangnya tadi segera dimasukkan ke dalam beg yang digalasnya sebaik sahaja langkahnya mati di hadapan basikal Hybrid kesayangannya. Pantas dia melompat naik ke atas Cannondale Street Sport Nexus hitam itu.

“Benda tu tumpang atas motor abang aku, kau tau.. Demam dia tiga hari, lepas dia nampak benda yang ada kat belakang dia, atas motor tu..”

“Lan dari mana malam-malam?”

“Entah.. Lupa aku nak tanya.. Dari library kot, sebab dia suka study kat bilik 24 jam tu dengan classmates dia.. Tak pun dari stall dekat Uni Inn tu. Tempat lepak dia la tu..”

“Selama ni takde pulak dia kena ye..”

“Nasib la.. Abang aku kata dia dengar orang panggil dia mula-mula. Ada la dalam 3, 4 kali.. Last call, dia pusing belakang and tup-tup ada benda ikut dia atas motor tu rupanya..”

“Nasib baik Lan tak pengsan..”

“Pengsan? Abang aku tu kan laki.. Kalau aku, ye la kot nak pengsan..” Pecah tawa masing-masing mendengarkan balasan Alina.

“Iklil!!”

Hah! Dah tiga kali! Ya Allah.. Matilah aku.. Argghhh!!! Nak jerit pun tak keluar suara. Iklil menelan liurnya saat terkenangkan cerita Alina. Kenapa tak pengsan pulak ni.. Haduiii.. Ya Allah..

Tudung di kepalanya ditarik sedikit ke belakang. Terkumat-kamit bibirnya membaca ayat kursi. Diulang ayat terakhir dalam bacaannya itu beberapa kali. Tanpa menunggu lama, sedaya upaya Iklil sehabis tenaga dia mengayuh basikalnya. Langsung tak bergerak basikal itu. Penuh semangat Iklil mengayuh lagi. Serasa tegak bulu romanya saat basikal itu langsung tak bergerak. Dia terasa seperti ada satu kuasa yang sedang menarik basikalnya. Ikutkan hati ingin sahaja dia berpaling ke belakang melihat pemangsanya saat itu. Namun, dia bukanlah seberani Nini..

Matanya dipejam rapat. Ya Allah.. Janganlah ada sesuatu yang buruk.. Bibirnya masih lagi terkumat-kamit. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. Ya Allah.. Sekali lagi Iklil mengulang bacaan terakhir dalam ayat 255 surah al-Baqarah beberapa kali..


When the visions around you
Bring tears to your eyes

Hah?!

And all that surround you
Are secrets and lies

That’s not mine! Suspicious! Iklil meraba poket baju sejuknya. Telefon bimbitnya dikeluarkan.

I'll be your strength
I'll give you hope
Keeping your faith when it's gone

That’s not mine!! Really suspicious!! Nada dering yang kuat kedengaran masih lagi berlagu panjang. Iklil pantas berpaling ke belakang.

Ya Allah! Hantu betul! Dijegilkan matanya pada sesusuk tubuh yang berdiri tegap di belakangnya, menayangkan gigi yang elok tersusun. Kedua-dua belah tangan pemangsanya itu memegang kejap pada penghadang di belakang basikalnya itu. Sengihan yang dihulurkan dibalas dengan jelingan maut Iklil.


The one you should call
Was standing here all along

“Don’t you want to answer your call?” Iklil bertanya malas. Lepaslah basikal aku wei.. Ringtone tak agak. Jiwang betul mamat ni!

And I will take
You in my arms
And hold you right where you belong

“Promise me not to go anywhere..”

“Why should I?”

Till the day my life is through
This I promise you
This I promise you

“Because I said so...” Butang hijau ditekan untuk menjawab panggilan yang masih berbunyi sedari tadi. Serta-merta telefon bimbit yang bernada This I Promise You nyanyian Nsync berhenti berbunyi. Serentak dengan itu dia melabuhkan punggungnya ke penghadang besi di belakang basikal itu. Sengihan nakal dihulurkan pada gadis yang sudah mendengus geram di hadapannya. Tidak sampai satu minit, panggilan itu ditamatkan.

“Boleh bangun tak?”

“Iklil tak.....”

“Tak boleh bangun?” Pantas Iklil memotong. Mana entah dia tahu nama aku.. “...And how the hell do you know my name?”

“Wo! That doesn’t sound like you..”

Iklil menjegilkan matanya pada lelaki itu. Dah buat aku separuh mati sakit jantung dekat kampus malam-malam ni, tak ada maknanya aku nak berbahasa dengan dia..

“Okay, okay..” Lelaki itu bingkas bangun dan menyambung kata, “Last dinner, Lutfi called you Iklil, right?”

Terangguk-angguk Iklil seketika, tunduk memandang telefon bimbit di tangan. Teringat dia pada makan malam yang tak dirancang beberapa minggu lalu.

"Whatever.." Pandangannya dikalihkan tepat pada susuk tubuh di belakangnya. Bulat mata gadis itu melihat kedua-dua belah tangan lelaki tersebut yang kembali memegang bahagian belakang basikalnya. “Please take your hands off my bike!”


“Garangnya awak ni.. Sabar la kejap. Dari tadi saya dok panggil awak tapi awak tak pusing pun..”

“Hah?!” Dia ke yang panggil aku? Nak buat apa? Aku bukannya ada apa-apa urusan pun dengan dia.. “I don’t remember having any business with you, Idin..”

Tawa yang kuat kedengaran bersambung-sambung sebagai balasan kepada ayat sarkastik yang keluar dari seulas bibir comel itu.

“... And how on earth do you know my name??” Soal Idin dalam tawa yang masih bersisa.

“None of your business.. Hands off please..” Iklil meleretkan pandangannya pada kedua belah tangan Idin yang memegang kejap penghadang besi di bahagian belakang basikal kesayangannya itu.

“Says who..? Nama saya, mestilah urusan saya jugak tu..” Idin menjungkitkan keningnya beberapa kali.

“Sayalah yang cakap tadi, takkan Nini pulak..” Pantas Iklil menyerang balas. Hah sudah..... dah macam kanak-kanak ribena pulak. Iklil menentang pandangan Idin. Kerdipan mata lelaki itu membuatkan dia tersedak tiba-tiba. Tawa Idin kembali kedengaran. Kuat.

“Huishh. Diamlah awak.. Dah tau malam, gelak macam bapak pontianak pulak..” Iklil menjegilkan matanya. Beg galas belakang dibetulkan letak duduknya sedikit.

Idin hanya tersenyum. Tangannya dikalihkan dari basikal hitam milik gadis itu. “Bukan bapak la.. Abang..” Lelaki itu tersengih pada Iklil yang mencebik. “Awak dari mana malam-malam ni? Buat apa?” Tanya Idin perlahan.

“Tak nampak ke fakulti belakang sana tu? Dari situ la.. Saya ada kerja sikit. Awak tu hah, fakulti awak bukan dekat sini kan, so what brings you here?”

“Wow! That’s good..”

“Hah?!” Apa barang pakcik sorang ni.. Tak menjawab soalan langsung. Dah kena sampuk apa..

“Banyak yang awak tahu pasal saya rupanya.. Hurmm.. It seems like you’ve done some homework before, haven’t you?”

Bijak! Haduii.. Macam mana la aku boleh tersuka dekat mamat ni.. Iklil tersengih menutup malu. Kelu dia seketika.

“Come, let me send you home..” Idin menepuk belakang basikal itu sekali, cuba menghilangkan sepi yang mula mengambil tempat setelah masing-masing mengunci kata.

“No, no.. I’ll be fine..” Iklil berdehem sedikit dan mula mengubah arah basikalnya.

Tawa nakal Idin di belakangnya membuatkan dia mengalih pandangan tepat pada Idin yang masih memerhati. Pandangannya dijatuhkan pada sepasang kaki lelaki itu. Tawa Idin makin kuat bersambung-sambung.

“Awak nak dengar saya mengucap ke? Tak pun nak test saya baca ayat kursi?”

“Why not?” Balas Iklil selamba.

“You do think I’m a ghost, don’t you?” Idin ketawa lepas. Dia bergerak menghampiri Iklil dengan tangan yang didepangkan, gaya seperti hendak menakutkan Iklil.

Gadis itu ketawa perlahan. Tangannya diunjukkan sedikit ke arah Idin. Telefon bimbit ditangan kanannnya digunakan untuk mengetuk perlahan kepala anak muda yang sudah berada di sisinya kala itu. Namun, ketinggian lelaki itu mengatasi kemampuannya yang sudah pun bertenggek di atas basikal kesayangan.


“Stop it, Idin..”

Idin tersengih. “Come la.. I send you back home. Saya tahu awak takut kan tadi. Sikit lagi je dah nak pitam. Spoilt betul handphone saya bunyi..”

Iklil tersengih lebar mendengar kata-kata Idin. Sudahnya mereka beriringan pulang ke kolej. Iklil hanya menyorong basikalnya manakala Idin berjalan di sisinya.

1 comment: