April 17, 2012

:. Keterlaluankah Aku 19 .:



Biasan seraut wajah di cermin dipandang sekilas. Dia tersenyum. Sekali lagi wajah itu ditatap. Lama. Mata bertentangan sesaat. Dua saat. Beberapa saat berlalu. Masih begitu. Dia tersenyum. Biasan wajah di cermin turut mengukir senyum. Mereka tersenyum.


“Abang handsome kan?” Amal bersuara tiba-tiba.


“Atau Zayanah yang terlebih sweet?” Zaza membalas spontan.


Mereka sama-sama tergelak. Sesaat.


“Zayanah yang pandang abang dulu.. So abang la yang handsome..”


“Iya ke?”


“Iya.. Betul tak? Sejak dari abang siap-siap tadi sampai la dah siap ikat tie ni, Zayanah dok usha abang.. Kan?”


Zaza tersengih.


“Nak cari pahala pagi-pagi,” ringkas jawapan Zaza mengundang senyum Amal.


“Untungkan kahwin. Senang Zayanah dapat pahala..”


Zaza tersenyum. Dia bingkas menghampiri Amal yang sudah membelakangi cermin, tegak memandang setiap langkahnya.


“Alhamdulillah.. Banyak jugak ni, insyaAllah. Subuh tadi solat jemaah dengan abang. Lepas solat, baca ma’thurat sama-sama. Habis baca ma’thurat dengar hadis nabi yang abang baca. Emmm lagi, siapkan baju dengan breakfast untuk abang. Nak upgrade pahala, Zayanah tengok la abang pulak.. Andai kata pahala ni sesuatu yang konkrit kita boleh nampak, boleh isi macam list hutang dalam buku 555, mesti semua orang berebut nak buat pahala, kan bang.”


Amal tertawa kecil dengan huraian panjang itu. Tersenyum dia bila sang isteri membetulkan tali leher yang baru selesai diikatnya tadi.


“Kalau Zayanah tahu jadi isteri ni senang nak kumpul pahala, lepas SPM Zayanah dah minta abah carikan calon,” Zaza ketawa lepas, melihat Amal mengecilkan mata. Pipinya dicuit Amal.


“Ada hati nak kahwin lepas SPM ya.. Abang dengar-dengar gossip ada orang tu tak nak belajar dah lepas habis SPM. Nak duduk rumah je. Sebab tu agaknya nak kahwin lepas SPM..”


“Haha abang ni...” Zaza memuncung sedikit. “Sebelum kahwin pun senang jugak dapat pahala sebenarnya.. Antara nak dengan tak.” Suara itu terhenti seketika sebelum dia kembali menyambung, “Hmm ini mesti kerja Zaim. Tak ada orang lain dah ni. Mesti Zaim yang report dekat abang,”


Amal tersenyum. Hidung isterinya pula dicuit.


“Zaim tu assistant abang la,”


“Abang pulak batu loncatan Zaim?”


Amal ketawa lepas, mengerti makna tersirat di sebalik pertanyaan itu.


“Tak salah abang jadi stepping stone.. Lagipun abang kenal Zaim dari masa dia sama-sama tadika dengan Amna. Abang tahu Zaim dalam keluarga yang baik-baik. Agama tetap nombor satu. Rupa pun ada. Jadi tak salah la abang rasa. Abang pun nak yang terbaik untuk Amna. Alang-alang ada pilihan yang baik depan mata dan yang memang abang kenal orangnya macam mana. Kenapa dibiar tak bertangan layang-layang indah berterbangan di langit, kan?


Zaza terangguk-angguk. Dalam hati terselit rasa syukur dengan anugerah Allah yang tidak ternilai. Lahir dalam keluarga yang menjunjung Islam dan hidup dalam redha dengan qada qadar percaturan-NYA. Kemanisannya pasti ada dengan kesabaran atas segala sesuatu.


“Tapi Amna tahu ke bang?”


Amal menggeleng.


“Habis tu kalau Amna ada pilihan sendiri macam mana?”


“Abang paksa je la,”


“Hish abang ni ada pulak main paksa-paksa gitu,”


Amal ketawa sesaat.


“InysaAllah.. Abang doa tiap-tiap waktu. Zayanah pun dah kenal Amna sedikit sebanyak kan. Zayanah tahu Amna tak ada kawan lelaki yang lain selain Zaim, kan—”


“Eh ha’ah la..” Zaza memintas suaminya.


“Sampai masa nanti abang try bagi hint dekat Amna. Harap semua dipermudahkan, insyaAllah.”


“InsyaAllah..”


Pasangan suami isteri itu berbalas senyum seketika sebelum mata Amal memberi isyarat, mengajak isterinya turun ke tingkat bawah. Sempat Zaza mencapai tudung yang tersangkut di hujung penyidai sebelum disarungkan tudung hitam berbunga kelabu itu ke kepalanya.


“Abang balik pukul berapa agak-agaknya?”


“Entah abang tak pasti lagi. Kalau tak ramai budak, lepas asar abang balik, insyaAllah.. Lepas pukul lima la tapi. Tak berkat gaji kalau curi masa.”


Zaza tersenyum, semakin memahami suaminya yang begitu mementingkan keberkatan dalam kehidupan seharian. Katanya, itulah titik tolak kehidupan di dunia yang membawa kebahagiaan di akhirat sana. “Ramai lagi ke student yang belum settle?”


“Empat orang. Bawah abang ada tujuh orang. Baru tiga orang yang dah betul-betul settle. The rest, a week before Syawal baru nak amend apa yang patut. So, dalam minggu ni je la tempoh masa yang dia orang ada. Viva nanti dengan senior lecturer. Ringan la sikit kerja abang sebenarnya,”


“Hmm..”

Terangguk-angguk Zayanah. Matanya memerhatikan Amal yang sedang menyarungkan kasut. Beg sandang belakang tergantung di bahu kanan lelaki itu. Tersenyum simpul dia melihat penampilan suaminya. Sudah smart bergaya dengan kemeja siap bertali leher tetapi menyandang beg lagak pelajar universiti.


“Abang gerak dulu, sayang..”


Zaza tersenyum lebar. Huluran tangan Amal disambut senang hati. Dahinya terasa dikucup lembut sesaat kemudian. Zaza tersenyum lagi.


“Zayanah, kalau rasa nak pergi rumah Kak Iklil nanti-nanti, abang izinkan. Tinggal seorang tak ada apa nak buat tak best jugak, kan.”


Zaza mengangguk. Mula terasa sunyi ditinggalkan bersendirian. Terkenang dia pada ummi yang pulang bercuti ke kampung halamannya di Batu Gajah. Amna pula sudah pulang ke asrama, bersedia untuk peperiksaan SPM yang bakal tiba.


“Lagipun dapat bincang-bincang apa yang patut dengan Kak Iklil nanti. Hm kalau Zayanah nak tahu, Kak Iklil ada pergi kursus keusahawanan dan perniagaan tahun lepas. Mesti ada banyak idea. Boleh Zayanah belajar apa yang patut.”


Zaza mengangguk lagi. Amal tersenyum.


“Tiba-tiba jadi mute pulak ya?”


Zaza tersengih. Hidungnya dijungkitkan sedikit sebelum dia menampar lembut lengan suaminya.


“Terima kasih, bang..”


“You are always welcome, my dear..”


“Drive carefully,”


“Will do, insyaAllah.. Assalamualaikum,”


“Wa`alaikumussalam warahmatullah..”


Enjin kereta dihidupkan. Zaza melambai dalam senyuman. Tidak sampai seminit kereta sudah meluncur menuju ke jalan besar. Dia masih lagi di situ. Tegak berdiri di sisi pintu pagar yang terbuka luas. Dia berpaling sedikit, melihat ke arah rumah Iklil dan Idin di sebelah. Kak Iklil sudah keluar menghantar anak-anaknya ke sekolah. Dia tersenyum lagi. Kenangan semalam menerpa minda..


“Betul ke ni bang?”


“Betul..”


“Tak tipu?”


“Apa pulak nak tipu.. Berdosa kan tipu-tipu ni..”


“Tak gurau,”


“Ya Allah,”


Satu kucupan singgah di pipi Zaza. Bulat matanya memandang Amal. Lelaki itu tenang, mempamerkan wajah serius.


“Rasa betul ke gurau?”


“Betul. Betul.” Senada Zaza menjawab. Tangan kanan dan kiri masing-masing sudah melekap kemas di kedua-dua belah pipi. Pecah tawa Amal melihatkan reaksi spontan isterinya.


“Takkan abang nak bergurau perkara serius macam ni. Ini kira hadiah abang, abang Idin dengan Kak Iklil untuk Zayanah. Abang tahu Zayanah suka kerja Zayanah sekarang, kan. Apa salahnya kita up lagi biar isteri abang ni betul-betul buat business. Untung-untung boleh maju macam Baker’s Cottage,”


Zaza ketawa sesaat mendengarkan contoh yang diberikan Amal.


“Kenapa? Tak percaya lagi?”


“Bukan-bukan..” Zaza menggeleng laju. Spontan tangannya diangkat kembali, menekup pipi. Amal menggeleng.


“Abang tak buat dah,”


“Betul?”


“Betul..” Amal tersenyum. “Takut sangat,” lelaki itu menarik tangan isterinya lembut. Digenggam kemas tangan halus itu.


“Thanks, abang..”


“Thanks untuk apa?”


“Thanks for it’s a dream come true,”


“Alhamdulillah.. Isteri abang suka?”


“Sangat. Hmm bahut-bahut shukriya.”


Amal ketawa lepas.


“Abang belum khatam lagi la Bahasa Urdu,”


“Zayanah pun belum khatam lagi. Sikit-sikit je Zayanah tau.. Hasil dari tengok movie Hindustan zaman gemilang dulu. Sekarang dah tak layan dah.”


Amal ketawa lagi.


“Memang takkan tengok dah.. Tak suka abang tengok Hindustan. Buang masa lama-lama depan skrin.”


Bibir Zaza menguntum senyum. Dalam hati terselit rasa setuju dengan kata-kata suaminya. Buang masa. Tetapi itulah minatnya suatu waktu dahulu.


“Hm lagipun, dah ada kedai ni senang sikit," sambung Amal tiba-tiba. "Tak payah Zayanah hantar order lagi. Customer boleh datang ambil dekat kedai je. Betul tak?”


Zaza mengangguk laju. Betul juga. Jimat masa. Lagipun dia sudah berkahwin. Suaminya perlu didahulukan. Andai kata ada rezeki perniagaannya maju nanti boleh juga disediakan perkhidmatan penghantaran ala-ala Pizza Hut Delivery. Zaza mula memasang angan.


“Kalau betul-betul komited, memang ada peluang nak maju,” seperti mendengar kata hati Zaza, Amal bersuara. “Apatah lagi kedai bakeri Muslim masih tak banyak. Ada memang ada tapi dekat area tertentu. Kira susah nak dapat. Betul tak?” Sambung Amal.


Zaza mengangguk lagi.


“Abang percayakan isteri abang. Abang tahu Zayanah boleh. Ada ramai orang yang boleh bantu Zayanah, insyaAllah..”


“Kalau gitu abang la orang pertama yang Zayanah hire,”


“No hal.. Abang memang suka buat kerja part time,”


Lamunan Zaza terhenti di situ. Deringan telefon talian tetap yang bersambung-sambung mematikan layangan memorinya. Pantas dia bergerak menuju ke sudut di ruang tamu. Gagang telefon segera diangkat.


“Assalamualaikum,”


“Waalaikumussalam warahmatullah,” suara di sebalik corong telefon membalas.


“Abang,”


“Berangan depan pintu ya,”


Zaza tersipu malu. Macam mana suaminya boleh tahu. Sixth sense. Ya! Dia pasti itulah jawapan yang sesuai tika ini.


“Berangan lagi?”


“Eh tak-tak..” Zaza tersenyum. “Abang dah sampai ke?”


“Belum lagi. Abang berhenti dekat petrol station sekejap. Beli air bateri. Ummi call tadi, sayang..”


“Em hm. Ummi sihat?”


“Ummi kata call rumah tak ada orang jawab,”


Zaza tergelak. Sesaat. Dia mendengar suara di balik corong telefon turut sama ketawa.


“Ya Allah.. Nanti Zayanah call ummi balik.”


“Abang keluar tak sampai lima minit dah berangankan abang, ya..”


Zaza tertawa lagi. Sesaat. “Perasan...”


Leretan tawa di balik corong telefon membuatkan Zaza tersenyum.


“Kalau abang tak perasan dengan Zayanah, abang nak perasan dengan siapa lagi, kan..”


“Betul jugak..”


“Hm nanti Zayanah call ummi ya. Menantu kesayangan, tak dengar suara sehari tak sah..”


Zaza tersenyum lebar sebelum membalas, “InsyaAllah.. Lepas ni Zayanah terus call. Zayanah bagitahu ummi abang jealous ummi sayang Zayanah lebih,”


Tawa Amal mengetuk gegendang telinga Zaza. Bibirnya menguntum senyum.


“Apa-apa je la.. Tapi yang penting, abang lagi saaayang isteri abang,”


Zaza tersipu. Mujur Amal tiada di depan mata.


“Baik-baik drive nanti ya abang. Kerja pun baik-baik.”


“InsyaAllah.. Terima kasih..”


“Sama-sama.”


“Jangan lupa tutup pagar nanti,”


Ya Allah.. Semuanya dia tahu. Magic ke apa? Zaza senyum meleret.


“Em hm,”


“Take care.. Assalamualaikum,”


“InsyaAllah.. Wa`alaikumussalam warahmatullah..”


Usai meletakkan gagang, Zaza bingkas keluar. Pintu pagar ditutup rapat sebelum dia kembali ke dalam rumah, menuju ke sudut di ruang tamu yang menempatkan telefon talian tetap berwarna hijau gelap. Nombor telefon ummi ditekan sebelum mereka bertukar salam, bertanya khabar dan berceloteh panjang.


:. to be continued, insyaAllah .:

6 comments:

  1. Best nya cerita ni... cepat sambung KKK....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sue, next n3 which will be the final n3, insyaAllah, is still in progress.. dan.. terima kasih, (",)

      Delete
  2. ok la..i admit, interesting story :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yo yo nurasdila watcha doin in ma house.. syuhh syuhh pohh... hahaha >__<

      Delete
  3. cumil je zaza n amal tu..
    tingat lak kat iklil n idin

    ReplyDelete
    Replies
    1. uhuu nk buat cane writer org sama n otak sama tak kreatip ehehehe (",)

      tunggu final n3 tau... (gaya kata tunggu mcm gempak je tp karangan pun belum siap lg) uhuk3

      Delete