September 6, 2009

Yang Indah itu Budi, Yang Cantik itu Bahasa


“Iklil,”

Iklil yang sedang rancak berbual dengan Nini menoleh pada suaminya di sisi.

“Abang pergi restroom kejap ea,”

Iklil pantas mengangguk. Idin bingkas bangun.

“Tak nak ikut?”

Bulat mata Iklil, terjegil sedikit pada suaminya. Idin ketawa lepas, mengerdipkan mata sekali pada Nini yang tersengih.

“Tengok la tu Nini.. Macam budak-budak..” Iklil meleretkan pandangan pada Idin yang berlalu pergi dengan tawa yang masih bersisa.

Nini tersengih lebar menggelengkan kepala. “Saje la nak manja-manja maknanya tu,” balas Nini lembut. Senang hati dia melihat pasangan itu.

Iklil mencebik. Tangannya mengusik-usik Samsung SGH-U600 di atas meja, alat penghubung yang sangat bermakna buat suaminya. Beriya Idin hendak membeli telefon bimbit yang sama pada awal usia perkahwinan mereka hampir empat bulan yang lalu. Letih bertikam lidah, kesudahannya dia diberikan Samsung garnet red itu yang hampir menyerupai telefon bimbitnya sebelum ini. Hanya warnanya sahaja yang berbeza.

Tersenyum Iklil mengenangkan ragam suaminya. Makin lebar senyuman itu saat matanya melihat pada dua biji Samsung merah yang elok tersusun bersebelahan di atas meja.

“Wallet abang tertinggal dalam kereta la Iklil,”

Suara Idin yang muncul tiba-tiba membuatkan Iklil mengurut dada perlahan. Idin tersengih sedikit melihatkan reaksi itu. Sudah diduga isterinya akan terkejut. Tangannya pantas mencapai salah satu telefon bimbit di atas meja, yakin itu miliknya.

“I’ll be back soon.”

Iklil mengangguk laju. Langkah Idin dihantar dengan lirikan matanya. Tak lepas dipandang biarpun hilang bayang lelaki itu di matanya.

“Dah tak nampak bayang pun wak..” Usik Nini, menepuk lembut lengan Iklil. Iklil ketawa perlahan.

“Lepas ni bolehla kita berbesan, wak..”

Iklil yang terpinga-pinga mula menjegilkan mata bila dia dapat menangkap makna kata-kata itu. Nini tersenyum meleret. Lengan Iklil ditepuk lembut.

“Lutfi cuti berapa lama Nini?” Tanya Iklil penuh semangat, cuba mengubah hala perbualan mereka.

“Takde cuti pun actually.. Saja Lutfi balik sebab katanya class on Tuesday till Thursday je,”

Terangguk-angguk Iklil seketika. Lutfi ni memang rajin balik. Gaya macam dari Sijangkang nak balik KL je... tak kisah keluar duit asal dapat jumpa buah hatinya itu.

Iklil menguntum senyum memandang Nini. Dua sahabat itu menyambung perbualan sehinggalah Samsung di atas meja bergetar. Garis halus mula terlukis di dahi Iklil sebelum dia menganggukkan kepala pada Nini yang memberikan isyarat hendak ke ladies berhampiran.


“Herm.. Abang silap ambik phone la ni..” Gumam Iklil sambil tangannya mencapai handphone di atas meja, melihat nama pemanggil.

hunny bunny

Hunny bunny? Who’s hunny bunny? Bertambah kerutan di dahi Iklil.

“Assalamualaikum,” salam diberi sebaik sahaja panggilan bersambut.

Iklil tersengih lebar mendengarkan suara itu.

“Abang... curik handphone orang!” usik Iklil. Tawa Idin yang menampar telinga membuatkan dia tersenyum senang.

“Silap ambikla,”

“Beli lagi yang sama-sama,”

“Eh, ikut suka abangla..”

“Set nama orang hunny bunny pulak tu. Nak kena ni..”

Idin ketawa lagi. “Dah tu nak abang tukar bugs bunny pulak?”

“Ehm okay what.. Corporate mascot Warner Bros tu..” Balas Iklil manja. “What’s up, doc?” Dia ketawa lepas sebelum menyambung kata, meniru gaya bugs bunny.

Idin menyambung tawa Iklil. Ada rasa geram mendengarkan usikan itu. Kalau Iklil ada di depan mata pasti isterinya itu takkan terlepas.

“Tak jumpa kereta ke bang?”

“On my way back to Food Garden la ni sayang oii.. Abang nak tanya ni, Iklil takde beli paper kan hari ni?”

“Mm hmm..”

“Okay, abang rembat The Star eah..? Atau sayang nak NST?”

“Mana-mana pun okay je bang.. Jangan terambik Tamil Nesan dah. Free gift to Uncle Seva je la maknanya nanti..” Balas Iklil penuh gurauan sebelum mereka menamatkan perbualan.

Idin tersengih lebar, menggelengkan kepala. Semakin lama dia bersama Iklil semakin dia mengenali isterinya itu. Tak kering gusi bila berdua.

Sementara itu Iklil pula menyambung tawa perlahan. Nini yang makin menghampiri memandang dengan kerutan di dahi.

“Siapa?” Sepatah pertanyaan daripada Nini mengundang senyum di bibir Iklil.

“Siapa lagi.. my beloved hubby la..” Iklil tersengih lebar. “Abang kita tu silap ambik handphone la Nini..”

Nini ketawa perlahan. “Ada-ada je. Dah tu mananya dia tak sampai-sampai lagi ni?”

“Singgah beli paper jap,”

Terangguk-angguk Nini mendengar.

“Nini nak minum tak?”

Nini mengangguk laju, tersengih lebar. “Kita baru ingat nak tanya Iklil..”

Iklil turut tersengih. “Nini nak minum apa? Iklil pi beli..”

“Sirap bandung. Kita share je la ye wak. Nini bukan nak minum pun. Saje ngada-ngada..”

“Baby yang nak la tu..” Iklil tersenyum senang. “Kita pi beli jap ye wak..” Dia bingkas bangun dan berlalu pergi. Getaran telefon bimbit dalam genggaman mematikan langkah Iklil. Matanya memandang tepat pada skrin telefon bimbit itu.

1 New Message

Iklil tersengih menggelengkan kepala. “Apa lagi la abang ni..”

din, bila nak bawak adik datang rumah? budak2 ni dok tanya aunty dia mana.. aku pun dah lama tak tengok adik tu.. rindu plk.. heh. ko jgn plk kata kat adik, aku yg ajak dtg. feel free gve me a cal..?

Sender : amin
+0193415161

Iklil menghela nafas. Tak disangka Idin berhubung dengan Amin. Dia keliru dengan sikap ambil berat yang ditunjukkan abang Amin. Dalam masa yang sama dua wajah anak buahnya, Nabilah dan Nuha bermain di mata.

Kali terakhir mereka bertemu adalah pada awal tahun ini. Sewaktu dia menjemput Amin di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) itu. Abang Aminnya yang juga juruterbang Malaysia Airlines (MAS) baru sahaja pulang dari Rome. Pada hari perkahwinan dia dan Idin, dua beradik itu terkurung di rumah kerana masing-masing terkena demam campak. Abang Amin pula hanya datang sewaktu majlis akad nikah kerana menjadi wali. Selepas itu dia terus pulang, menjaga dua orang puterinya itu.

Hampir lima tahun abang Amin berkahwin dengan kak Tina. Sayangnya rumahtangga yang dibina atas dasar cinta itu tak kekal lama. Entah di mana silapnya, kak Tina lari dari rumah dan minta dilepaskan. Beberapa bulan selepas itu kak Tina berkahwin lain. Kata ayah Amat, kakak iparnya itu menduakan abang Amin.. Entahla.. Nabilah dan Nuha pula ditinggalkan pada abang Amin. Hanya sesekali kak Tina datang menjenguk. Itu pun hanya untuk beberapa minit sehinggakan Nabilah dan Nuha, masing-masing sukar untuk mendekati ibu mereka. Iklil menggeleng kesal. Percaturan hidup, tak siapa yang tahu..

“Ei, buat apa termenung dekat sini?”

Sentuhan di bahu mengejutkan Iklil. Entah bila dia terduduk di atas kerusi di ruang makan tengah itu. Suasana hingar di dalam Food Garden sedikit pun tak menganggu lamunannya. Hanya bila Idin datang menyapa barulah dia pulang ke realiti.

“Kesian Nini tunggu sirap bandung dia tak sampai-sampai..”

“Ya Allah! Iklil terlupa..”

Iklil bingkas bangun dan maju ke depan. Sesaat kemudian dia menoleh semula ke arah Idin.

“Call abang Amin,”

Samsung dalam genggaman bertukar tangan. Iklil pantas berlalu meninggalkan Idin termangu-mangu. Pantas lelaki itu menilik telefon bimbitnya. Matanya memandang tepat pada skrin telefon bimbit, membaca baris-baris ayat yang terpapar di situ.

Idin menghela nafasnya perlahan. Sesuatu perlu dilakukan. Kekeruhan hubungan Iklil dan Amin perlu diperbetulkan. Idin mendongak mencari bayang sang isteri. Tersenyum dia sedikit mengharapkan sinar untuk hari esok..

1 comment: