July 19, 2018

Kita Serupa ...8


"Raihan.. Raihan.. Raihan, bangun sayang,"

Bagaikan terkena renjatan elektrik, Raihan bingkas daripada tidurnya. Sentuhan di hujung kaki di tambah dengan panggilan sayang daripada sang suami benar-benar membuatkan dia terkejut. Terkebil-kebil matanya memerhatikan bilik yang suram, hanya diterangi lampu kalimantang di luar bilik yang masuk melalui celahan pintu dan terbias di cermin nako.

Wajah 'Ali Hasif terlihat di hadapannya. Lelaki itu menayang senyum sebelum bertanya, "Qiam dengan abang, nak?"

Raihan segera turun dari katil, mencapai tuala di penyidai bersebelahan meja solek dan berjalan keluar bilik tanpa sebarang jawapan lisan. 'Ali Hasif yang berdiri tegak di sisi katil sudah siap berbaju melayu dan berkain pelekat.

Suis lampu dinding ditekan. Bilik yang tadinya kelam kini sudah bercahaya sedikit dek lampu kuning yang terpasang. Dia menuruti langkah sang isteri, ke luar bilik untuk mengambil wudhuk pula.

Jam sudah menunjukkan pukul 3.15 pagi. 15 minit telah berlalu. Pintu bilik terkuak perlahan. 'Ali Hasif pantas menoleh. Raihan yang sudah siap bertelekung melangkah masuk ke bilik dan mengambil tempat di atas sejadah yang telah dibentangkan untuknya.

Hening suasana tika itu. Bunyi cengkerik berselang-seli dengan bunyi katak menguak, bersahut-sahutan. Hari hendak hujan agaknya, fikir Raihan. Dia yang selesai mengaminkan bacaan doa sebentar tadi masih lagi berteleku di atas tikar sejadah.

Kepala dilentokkan ke sisi katil. Matanya tepat memandang sang suami. Lelaki itu masih lagi bersujud sesudah mengimamkan solat sunat dan doa sebentar tadi. Sujud syukur barangkali.


Siapa lelaki ini sebenarnya? Siapakah dia di sebalik sebaris nama 'Ali Hasif yang diketahui dan yang dikenalinya bertahun dahulu? 15 tahun telah berlalu sejak kali pertama dia bersua muka dengan lelaki itu. Hampir 13 tahun tidak berjumpa. Tidak tahu khabar berita, malah sudah dilupakan sebaris nama itu. Takdir apakah yang menyatukan mereka berdua?


"Tak jemu tengok abang?"


Raihan tersentak. Ditegakkan duduknya. Entah bila sang suami sudah duduk elok menghadap dirinya, dia pun tidak pasti. Matanya celik tapi pandangan dan fikirannya bukan di situ. Raihan menghela nafas perlahan.


'Ali Hasif menarik lembut tangan kanan Raihan yang tersorok di balik telekung. Sejuk. Digenggam erat tangan itu. Raihan diam membisu. Gemuruh. Tidak tahu reaksi apa hendak ditunjukkan. Berdebar dadanya saat itu.


"Raihan sayang,"


Lembut suara itu di telinga Raihan.


"Raihan sebenarnya setuju ke tak, nikah dengan abang?"


Luar sedar, Raihan menggeleng laju.


Bulat mata sang suami memandangnya sebelum lelaki itu ketawa lepas, sesaat. Raihan pantas menunduk. Tidak betah melawan pandangan mata suaminya.


"Tapi Raihan tak bantah, kan.."


Raihan membisu lagi. Kepala masih lagi menekur ke simpuhnya yang kemas. Perasaannya bercampur baur.


"Abang minta maaf,"

Tangan sang isteri dalam genggaman dielus lembut.

"Raihan boleh terima abang?"

Masih lagi tiada reaksi untuk ditebak. Wajah tanpa perasaan ditayangkan Raihan tika itu.

"I'm truly sorry, abang tahu Raihan marah abang. Bukan niat abang nak buat Raihan marah,"

"Siapa yang marah?"

Akhirnya termuntah juga butir kata dari seulas bibir merah itu.

"Raihan,"

"Siapa kata?"

"Abang,"

Balasan sambil lewa 'Ali Hasif membuatkan Raihan mencebik. Terjerit kecil dia kemudiannya bila tangan sang suami laju sahaja mencuit bibirnya. Bulat mata dia memandang lelaki itu.

"Bajet comel ke buat macam tu?"

Makin membuntang mata Raihan mendengar usikan 'Ali Hasif.

"Raihan marah abang lagi?"

"Tak marah.."

"Betul ke ni? Macam marah lagi je ni,"

"Tak ma-rah,"

Sebutan marah ditekankan Raihan sedikit, biar sampai maksudnya kepada yang bertanya itu.

"Raihan kecik hati?"

Yeah, exactly.. That's my man! Raihan mengetap bibir tiba-tiba. Terkejut sendiri dengan keterlanjuran kata hatinya saat itu.

"Abang minta maaf sangat dengan Raihan. Permulaan kita hambar, tiba-tiba.  Abang tahu Raihan terpaksa terima abang, kan?"

Kali ini tiada bahasa tubuh yang diberikan. Sebaliknya dia hanya diam, menanti butir bicara sang suami. Memberi peluang hujah pembelaan.

"I know from the very beginning, it wasn't a good start. I want you to believe in me and have faith in HIM.."

Raihan menghela nafas. Perlahan. Tangannya dalam genggaman 'Ali Hasif ditarik ke simpuh, bersulam dengan tangan kirinya. Sungguh dia keliru.

"Raihan tak nak cakap apa-apa dengan abang? Tak nak tanya apa-apa?"

Gadis itu masih lagi membungkam. Diam seribu bahasa.

"Please, sayang. I need you to at least say something. I really think we both have to talk over this matter for I want everything to start afresh. Between you and me."

"How so?"

Raihan bertanya pantas. Perlahan. Dada sudah berombak kencang. Matanya tepat memandang sang suami. Dia menarik nafas panjang, sebelum menyusun kata.

"We've been married for almost a month now, yet we're more like strangers. I know nothing about you. You went somewhere right after the akad, for quite some time and Allah knows how many times I tried to reach you before I'd had enough,"

Suara itu terhenti seketika, sebak kedengaran. "And what if something happened? To you. To me."

Raihan menyambung dalam sebak sebelum dia berjeda. Kolam matanya sudah digenangi mutiara jernih.

"On top of that, I don't even have a chance to meet my parents in law. My husband's family? I barely know. How are we going to fix that? To start afresh? You tell me."

Senafas Raihan memuntahkan separuh perasaannya. Air mata sudah mengalir umpama empangan yang pecah. Esaknya kedengaran tertahan-tahan.

'Ali Hasif yang tenang mendengar sedari tadi kembali menarik tangan isterinya dalam genggaman. Berkaca mata lelaki itu. Perlahan-lahan dia menarik Raihan rapat ke bahunya. Raihan menolak, dikeraskan tubuhnya.

"Come, sayang.." Sekali lagi 'Ali Hasif menarik Raihan dalam pelukannya. Kepala Raihan ditolak lembut, rapat ke bahunya. Pecah tangisan gadis itu, teresak-esak dia di bahu sang suami.

'Ali Hasif menepuk belakang tubuh isterinya perlahan-lahan, cuba menenangkan sekeping hati yang gundah gulana itu. Tangan kirinya mencapai tangan kiri Raihan. Digenggam lembut tangan itu.

Beberapa minit berlalu. Pasangan suami isteri itu masih lagi begitu. Masing-masing diam, melayan perasaan, muhasabah sendiri. Perlahan-lahan 'Ali Hasif mengangkat tangan kanannya sedikit,  mengusap lembut belakang kepala Raihan.

Raihan menarik nafas dan menghembus perlahan, sedikit demi sedikit. Beransur reda dadanya yang berombak laju sebentar tadi. Diangkat kepalanya, mendongak sedikit memandang sang suami. Tubuhnya yang rapat pada 'Ali Hasif dijarakkan sedikit.

"I'm sorry," hampir tak kedengaran suaranya saat itu. Rasa bersalah mula hadir mengenangkan suaranya yang agak tinggi pada suaminya sebentar tadi.

Raihan pantas menunduk saat terasa panahan mata suaminya menusuk tepat pada hati. Dia kembali berdebar. Entah dari mana dan bagaimana dia mendapat kekuatan, keberanian untuk bersuara. Malu pula mengenangkan dirinya yang teresak-esak di bahu sasa lelaki itu sebentar tadi.

"Abang yang kena minta maaf dengan Raihan.."

Tenang 'Ali Hasif menyusun kata. Sungguh Raihan cemburu dengan ketenangan lelaki itu. 

"I was so wrong, right or wrong I don't blame you,"

'Eh?' Hati Raihan berdetik. Seakan pernah dengar sebaris ayat itu. Kepalanya diangkat sedikit, mencari wajah sang suami. Lelaki itu masih berjeda. Ada bunga senyum yang tersembunyi di balik wajah sang suami. Raihan menanti penuh sabar.

"I know that I made you cry and I'm so sorry dear.. So what can I say dear after I say I'm sorry?"

'Agak dah,' Raihan bingkas dari simpuhnya. Geram. Lupa tangan dalam genggaman kejap sang suami. Dia terjatuh di riba lelaki itu. Sempat ditangkap senyuman nakal sang suami.

"Itulah... Abang belum habis cakap lagi, baru mukadimah Raihan dah kalut nak bangun, kan dah jatuh.."

"Hm setakat baca lirik lagu, baik suruh wan je nyanyi," Raihan membalas perlahan.

'Ali Hasif ketawa lepas. Sesaat. "Raihan pun suka dengar lagu Frank Sinatra?"

"Wan, bukan Raihan..."

Pantas Raihan menjawab, cuba berselindung. Mendatar bunyi suaranya. Tangan kiri dalam genggaman sang suami ditarik perlahan. Matanya menjeling ke arah jam loceng di meja solek. Sudah lewat! Telekung dibuka pantas sebelum dia bingkas.

"Sempat ke nak masak?"

"Goreng je," balas Raihan ringkas. Langkah diatur laju keluar bilik. Mujur Tok dan Wan qiam serta sahur di masjid. Jika tidak pasti dia kena bambu.

'Ali Hasif sudah berdiri tegak. Pantas dia bergerak mengikut langkah sang isteri ke dapur. Matanya mengerling jam, sudah pukul 4.30 pagi!

Seperti lipas kudung Raihan bersilat di dapur. Nasi yang sudah ditanak lewat malam semalam digaul dengan sedikit garam selepas dia mengeluarkan sayur dan telur dari peti sejuk. Ikan bilis diambil segenggam dan disiangnya pantas.

Tanpa disuruh, ringan tulang suaminya membantu  di dapur. Lincah lelaki itu memotong karot dan kacang panjang, menumbuk bawang dan cili padi serta menumis. Gaya seperti seorang profesional.

Termangu Raihan seketika. Keliru dengan situasi itu. Siapakah sebenarnya 'Ali Hasif yang menjadi suaminya ini? Semakin hebat lelaki itu di matanya biarpun hati masih terasa sakit. Termenung dia, memerhatikan sang suami yang sibuk menggoreng nasi.

Cuitan di pipi mengejutkan Raihan. Tersentak dia, kembali ke alam nyata. Nasi goreng sudah siap terhidang di atas meja.

"Raihan biasa minum air apa waktu sahur?"

"Er.. err," gagap Raihan seketika. "Raihan buat teh o boleh?" Soalan sang suami dibalas dengan soalan. Lelaki itu tersenyum mengangguk.

Pantas Raihan begegas membuat air teh o sebelum dihidangkan di meja makan. Dia mengambil tempat yang telah disediakan di sebelah suaminya. Doa makan diaminkannya perlahan. Dia mula menikmati hidangan sahur pada dini hari itu perlahan-lahan, dengan sejuta macam perasaan yang sukar ditafsirkan dan persoalan yang entah bila akan akan terurai..



to be continued,
in shaa Allah..

3 comments:

  1. aish..'ali ni pun..
    xabis ngusik nye
    still xbgtau raihan gak
    nape menghilang

    ReplyDelete
  2. aish..'ali ni punnn
    ngusik lak
    nape xbgtau raihan die menghilang

    ReplyDelete
  3. hm tu la kan...
    kata nak bincang,
    tak bincang2 jgk kan.. wuups

    ReplyDelete