June 8, 2018

Kita Serupa ...4


Beep! Perlahan kedengaran bunyi yang datang dari telefon bimbit Raihan. Dia yang sedang ralit melihat buku masakan mengerling seketika ke arah telefon bimbitnya sebelum kembali menumpukan perhatian pada halaman resepi ayam masak Palembang. Ingin dicubanya resepi itu untuk berbuka nanti.

Beep! Sekali lagi kedengaran sayup-sayup. Raihan memanjangkan tangannya sedikit, menarik telefon bimbitnya yang terselit di bawah bantal. Mesej yang masuk di aplikasi WhatsApp dibukanya separuh hati. Berhari malah sudah berminggu dia terasa hati dengan lelaki itu.

Assalamualaikum wbt..
Raihan..

Raihan mencebik. Setakat bagi salam dengan panggil nama je, sesiapa pun boleh..

Beep! Raihan tersentak. Skrin telefon yang sudah gelap disentuh sedikit. Kembali bercahaya.

Please Raihan... Say something. You refused to answer neither calls nor messages. Your silence is killing me..

Raihan menghela nafas perlahan. Dia berbelah bagi.

Raihan.. It's double blue tick, I know you're there.. Please tell me what went wrong..

Raihan masih lagi membatu, sekeras hatinya saat itu.

Zunnur Raihan.. Please, I beg you.. Nothing is more painful and hurtful than your silence..

Tell me something I don't know.. Words may sting but silence is what breaks the heart.. Raihan membalas di dalam hati. Dia pernah rasa, dia tahu perasaan itu.

Masih lagi memandang sepi telefon bimbit di tangan kanan yang sudah kelam. Beberapa minit berlalu dan skrin telefon bimbitnya menyala sekali lagi menandakan ada mesej yang baru masuk.

Raihan sayang, please dear... Raihan tak kesian dekat abang ke? Please let me know what should be done to fix this.. I beg you.. For things I did wrong and for words which might hurt, I truly am sorry.. Say something, please..

Raihan tersentak membaca mesej itu. Dia beristighfar panjang. Lelaki yang diabaikan itu bukan lagi asing padanya. Raihan beristighfar lagi sambil mengurut dada.

Sungguh dia pendosa. Mungkin telah jatuh derhaka. Hubungan yang sepatutnya memberikan peluang mudah untuknya menempah tempat di syurga-Nya, dia sia-siakan.

Kenapa tegar dia mengeraskan hati sebegitu? Besar sangatkah silap sang suami sehingga hatinya membeku? Salah suaminyakah atau dia sendiri yang khilaf?

Raihan bermuhasabah sendiri, dia beristighfar lagi. Nafas dihela panjang. Diam dia memikir. Jari jemari mula menari perlahan.

Maafkan saya. Saya tak nak jadi isteri derhaka.

Agak ringkas balasannya.

Raihan tunggu. Abang balik.

What?! Seriously?! Bulat mata Raihan. Dia menelan liur. Keliru. Tidak pasti keberadaan sang suami tika ini. Silapnya sendiri tidak mengendahkan lelaki itu malah memilih untuk mendiamkan diri.

Mindanya mula menerawang mengingatkan peristiwa yang membawa kepada ketetapan perkahwinan antara dia dan suaminya. Lelaki yang memang tidak asing lagi dalam hidupnya. Dia tahu lelaki itu. Dia kenal pemilik nama 'Ali Hasif itu. Sebaris nama yang sedaya upaya cuba dilupakan dan tidak pernah dia  terfikir akan terjumpa semula dengan lelaki itu.



1 comment: