September 6, 2009

Yang Indah itu Budi, Yang Cantik itu Bahasa


salam~ awk, sy ada match ptg ni.. awk nak turun x?

Iklil tersenyum nipis memandang skrin telefon bimbitnya. Perlahan-lahan dia meletakkan Samsung biru gelap itu ke sisi dan menyambung kembali pembacaannya pada novel Inggeris di tangan kirinya.

Tidak sampai tiga minit dia membaca, telefon bimbitnya berlagu panjang. Iklil ketawa perlahan, menggelengkan kepalanya. Butang cancel ditekan tanpa melihat skrin telefon.

Seakan menekan butang yang mengawal memori, pantas mindanya menerawang seketika pada peristiwa beberapa bulan yang lepas. Malam Idin menghantarnya pulang ke kolej kediaman..


“Awak single lagi, kan?

Uih. Siapa yang ngumpat belakang-belakang ni.. “Mana tahu?”

“Ada la.. Sumber-sumber yang boleh dipercayai..”

“Orang laki pun kuat ngumpat ye..” Perli Iklil selamba, mengerling sekilas pada Idin yang tersenyum lebar. “Nak buat apa tanya?”

“Awak nak couple dengan saya tak?”

Iklil tersedak kuat. Matanya menjeling wajah Idin yang beriak selamba. “Pantang tok nenek saya orang ajak couple!”

Idin menjungkitkan keningnya sekali. “Saya tahu tu.. Saja cuba nasib. Kan orang kata, belum cuba belum tahu..” Idin ketawa lepas melihat jelingan maut Iklil.

“So meaning you know my answer as well.. Bazir masa tanya, buang tenaga je..” Perli Iklil perlahan.

Tawa Idin makin meleret.

“Stop it Idin..”

Idin tersenyum memandang Iklil di sisinya yang sedang menyorong basikal. Dia berdehem sekali. “Why don’t you give a try..?”

“I won’t. Never. That’s not me if I do so..”

“Kenapa? Tak suka? Atau awak takut?”

“Takut?” Iklil terdiam seketika sebelum kembali menyambung, “Hurmm.. Saya takut.” Langkah Iklil mati tiba-tiba. Kepalanya dipalingkan ke arah Idin yang tenang memerhati.

"Saya takut yang dekat atas tu," pantas jari telunjuk kanan Iklil dihalakan ke atas serentak dengan pandangan Iklil yang ditala ke langit yang terbentang luas di atas mereka. Lambat-lambat kepalanya dialihkan menghadap Idin. Lelaki itu tersenyum lebar. Tanpa ragu Iklil membalas senyum itu.


“Saya tak salah pilih kawan kali ni.. Kita kawan ye, awak..”

“Ohh sebelum ni kita belum kira kawan lagi la ye?”

Idin ketawa perlahan, menggelengkan kepalanya. “Kawan.. Tapi kali ni lain sikit. Bukan kawan macam biasa..”

“Meaning?”

“Kawan lain sikit la.. Double t m..” Idin tersengih menjungkitkan keningnya beberapa kali.

Garisan halus mula merintangi dahi Iklil. “Macam-macamlah awak ni.. Entah apa tah double t m tu. Malas saya nak pikir..”

“Teman Tapi Mesra..” Balas Idin laju.

Iklil mencebik. “Tak ke sama dengan couple?! Istilah je lain.. Awak ingat saya ni budak lima tahun ke, nak gula-gulakan saya pulak!”

Idin ketawa lepas. “Awak, melenting je tahu.. Relaks.. Saya tak ajak awak couple dah. Cuma saya nak kawan dengan awak, macam awak kawan dengan Nini..”

“Takde maknanya.” Pantas Iklil membalas. Bulat matanya memandang Idin.

“Ada makna..”

“Mengarut.”

“Tak ngarut..”

“Hish! Awak ni mental illness ke? Tapi kenapa Nini pulak..?”

“Kenapa bukan Nini?”

“Sebab awak lelaki, Nini perempuan. Faham. Simple je..”

“Iyeke sebab tu? Bukan sebab awak takut tergadai hati metal awak tu? Bukan sebab awak takut runtuh tembok ego awak?”

Iklil mendengus perlahan. Serius! Macam manalah aku boleh tersuka dekat mamat mental macam ni?!

“Saya bukan ajak couple pun awak. Saya cuma nak jadi one of your best friend. Can I? Or maybe I’m not qualified enough..?”

Iklil menghela nafasnya perlahan. Lambat-lambat dia kembali menyambung langkah.

“Iklil,” Panggil Idin lembut.

Iklil terus melangkah, menyorong Cannondale Street Sport Nexus hitamnya berhati-hati.

“Iklil..” Sekali lagi Idin memanggil lembut dalam suara yang sedikit kuat. Iklil masih lagi seperti tadi. Idin mendengus. Nafasnya dihela perlahan.

“Iklil Aidan!” Idin melaung kuat. Iklil pantas berpusing. Langkahnya dikunci serta-merta.


“Awak pun ada buat homework pasal saya ke?” Iklil menjungkitkan sebelah keningnya ala-ala Ziana Zain. Idin menahan tawa. “Apa? Nak gelak, gelak je la.. I don’t give a damn!”

“Wuish.. Garang betul awak ni rupanya ye.. Kening awak tu bukannya dipantis macam certain artis. Kening awak dah cantik terbentuk elok terletak. Toksah nak angkat-angkat macam tadi..” Idin tersenyum lebar.

“Dah la.. Malas saya nak layan awak.” Iklil pantas berpaling dan menyambung langkah. Kali ini dia berhenti seketika sebelum melompat naik ke basikalnya.

“Iklil!” Idin berlari pantas mengejar Iklil yang sudah mula mengayuh basikal hitamnya. “Iklil!! Tunggulah dulu..” Idin melajukan lariannya, menyaingi kayuhan Iklil. Pantas tangan lelaki itu memegang kejap handle basikal gadis di sisinya.

Seperti terkena renjatan elektrik, Iklil mengangkat tangan kirinya yang bertindih dengan tangan kanan Idin. Matanya dijegilkan pada Idin yang kelihatan selamba tanpa rasa bersalah. Kakinya sudah menapak kukuh di atas tanah, menongkat basikal.


“Awak tahu tak awak dah buat tangan saya terbakar?!” Suara Iklil sudah mula meninggi. Matanya menatap tajam wajah lelaki yang terkebil-kebil di sisinya. “Dah lah! Saya nak balik dulu.”

Belum sempat Iklil memanjat naik basikalnya, Idin lebih dulu menahan basikalnya.

“Idin, lepaslah. Takkan awak tak tahu tengah-tengah kita sekarang ni ada apa..” Sinis suara Iklil, mengharapkan pengertian Idin.

“Tahu. Ada bike awak yang canggih ni la..” Selamba Idin membalas. Lelaki itu hanya tersengih nakal melihat jegilan Iklil padanya. “Relaks, saya bukannya nak kacau awak pun..” Tenang suara Idin menyambung kata.

Iklil diam tak membalas. Perlahan-lahan dia memanjat naik basikalnya dan bertenggek di situ tanpa suara.


“Awak nak apa ni?” Tanya Iklil malas, setelah beberapa minit berlalu tanpa sepatah kata.

“Saya nak kawan dengan awak..”

“Ada saya kata tak boleh?”

Idin ketawa perlahan sebelum membalas lembut. “Awak suka berkias kan.. Suka balaghah..”

Iklil mengalihkan pandangannya tepat pada Idin. Lelaki itu mengerdipkan matanya, tersenyum melihat kerutan di dahi gadis kecil molek di sisinya.

“Kenapa? Ingat awak sorang je yang belajar arab? I’m used to be Mashoorian as well, F.Y.I.”

Iklil tercengang seketika. “Kenapa kita tak pernah jumpa pun,”

Idin ketawa kuat. Tawanya bersambung-sambung. Jelingan maut Iklil membuatkan dia menahan tawa yang semakin meleret.

“Iklil, Iklil..” Idin menggelengkan kepalanya perlahan. Tersenyum dia pada Iklil yang menayangkan wajah selamba. “Awak tu Al-Mashoor perempuan.. Saya Al-Mashoor lelaki.. Lost your mind? Lagipun kita bukannya same batch..”

Iklil mengetap bibirnya. Lambat-lambat dia tersengih. “Itu saya tahulah..” Jawab Iklil lembut. “Dah. Syuhh, syuhh.. Baik awak main jauh-jauh. Saya nak balik dah ni. It’s a quarter to eleven okay.” Iklil menjegilkan matanya.

“Iyela.. Kita balikla ni. Kan saya kata saya hantar awak balik..” Balas Idin lembut.

“Saya lupa.. Saya ingat awak ni stalker..” Iklil tersengih memandang Idin yang sudah terbeliak mata memandangnya.

“One tiny thing. I need your number, please..”

“Haii.. Selama awak investigate pasal saya, awak tak tanya phone number sekali ke? Takkan kerja separuh jalan je..?” Sambil mengayuh perlahan, Iklil bersuara sinis.

“Awak ni suka perli orang ye.. Don’t you know sometimes words are more powerful than a tank?”

“Just heard it from you..” Iklil menjungkitkan kedua belah keningnya saat dia mengerling sekilas Idin yang sedang melangkah laju di sisinya.

“So, your number miss..”

“No repeating..” Iklil berhenti bersuara seketika, melihat Idin dari ekor matanya. Beberapa ketika kemudian, dia kembali menyambung, “019-3977911”

“Got it!” Idin tersengih lebar. Laju sahaja tangannya mengeluarkan telefon bimbit dari dalam kocek seluar dan lincah jarinya menekan papan kekunci. “Luckily I’m using celcom as well..”

“Alhamdulillah.. Kalau awak pakai maxis or whatsoever, I won’t reply any messages from you..” Iklil tersenyum lebar melihat cebikan Idin.

“But I’m not going to text you. You just have to slide your Samsung and put it right to your ear..” Idin ketawa perlahan melihat cebikan Iklil.

“You know what, I prefer text than voice..” Balas Iklil sebelum membelok di selekoh berhampiran kolejnya. Laju dia mengayuh basikalnya menghala ke pintu pagar kolej. Dia melambai sekali pada Idin yang ketawa perlahan sambil menggelengkan kepala beberapa kali.

Sempat Iklil mengucapkan salam pada Pak Man yang setia menanti di pondok pengawal sebelum meletakkan basikalnya di garaj yang disediakan. Laungan salam Idin dijawab dengan senyum yang melebar.


“Weh, weh. Amende yang syok sangat ni. Senyum sampai telinga!” Sergah Nini kuat. Dilemparkan sebiji bantal peluk tepat pada Iklil yang sedang berbaring di atas katil. Gadis itu bingkas bangun dan tersengih malu melihat Nini yang sedang bercekak pinggang memandangnya.

“Sengih, sengih.. Angau ke?” Nini menjegilkan matanya. Iklil memuncung.


“Nini kenapa? Garang semacam je ni. Gaduh dengan cik abe ke?”

“Garang je gaduh, gaduh je garang!”

“Dah gaduh memangla garang takkan lembut kot..” Iklil kembali tersengih seperti tadi. Nini menjegilkan matanya sebelum merebahkan tubuhnya di atas tilam empuk Iklil.

“Kenapa ni sayangku Nini... Moody semacam je ni. Hmm?”

Nini menghela nafasnya perlahan. “Penatla..”

“Penat?”

Nini mengangguk lesu, menarik bantal peluk berbentuk hati dan menekapnya ke muka.

“Lutfi buli Nini ke?”

“Penat panjat tangga..” Nini menjawab laju di sebalik bantal. Iklil menepuk dahi.

“Ingat kolej ni five stars apartment ke nak ada lif? Penat panjat tangga konon.. ”

Iklil mencebik. Dia duduk di birai katil, menepuk perlahan peha Nini yang sedang berbaring di sisinya. Vampire Plagues yang tersadai di hujung katil ditarik perlahan. Iklil menyelak muka surat yang dibacanya sebelum ini dan menanda muka surat itu.


“Mestilah penat..” Nini sudah pun menarik bantal kecil yang menutup wajahnya tadi. Kali ini pandangannya dihalakan tepat pada Iklil. Tersenyum dia pada Iklil yang masih lagi tercebik.

“Penat tau awak.. Ibu mengandung mana boleh panjat tangga tinggi-tinggi. Fifth floor pulak tu..” Nini bersuara perlahan, tak sabar menanti reaksi sahabat baiknya.


“Hah?! What?!” Terjerit Iklil mendengar kata balas Nini. Bulat matanya saat itu, memandang Nini yang tersengih mengerdipkan mata beberapa kali.

“Awak nak jadi ummi tak?” Tanya Nini lembut pada Iklil yang jelas terkejut. Gadis itu mengangguk beberapa kali.

“Alhamdulillah..” Hilang dari kejutan, Iklil menuturkan kata penuh ceria. Dipeluknya Nini erat. “Bila check?”

“Semalam. Almost two months..” Nini senyum lebar, meregangkan pelukan saat tak kedengaran balasan Iklil. Wajah Iklil yang memuncung dipandang dengan kerutan di dahi. Pelik dengan perubahan mendadak itu.

“Nanti Nini tak datang dah rumah kita la ye...?” Iklil bertanya perlahan.

Nini ketawa lepas. Dicubit pipi Iklil kuat. Makin memuncung sahabatnya itu. Tangannya pantas mengusap pipi yang sudah memerah.

“Awak duduk dengan Nini la next sem..” Nini menjungkitkan keningnya beberapa kali. Iklil terdiam seketika, memikir.


“Lutfi macam mana?”

“Lutfi dah dapat offer.. Dia dapat sambung la wak..”

Sekali lagi Iklil melopong. “Sambung PHD? Dekat UK ke Auckland?”

“Dia dapat dekat Auckland wak..”

“Waaahhhh.. Bestnya!! Murah rezeki betul Lutfi ni. Nini tak ikut Lutfi? Best tau Auckland. Sangat cantik, sangat cool..”

“Awak, kita kan dah final year ni. Tinggal satu sem je lagi. Sem ni pun dah nak habis tunggu exam je next two weeks..”

Iklil ketawa lepas. Tersengih gadis itu tidak lama kemudian. “Kita lupa la wak..” Iklil tersengih lebar. “Rezeki baby..” Iklil memeluk bahu Nini erat. “Alhamdulillah.. I’m happy for you both..”

“Bukak cuti nanti Iklil duduk dengan kita tau..” Nini memeluk erat lengan Iklil yang bersinar mata memandangnya. “Sebelum cuti nanti kita angkut barang awak pergi sana.. Tau?” Iklil mengangguk laju dengan sengihan lebar.

“Tapi... Kita seganla dengan Lutfi.”

Pantas Nini menepuk kuat peha Iklil di sisinya. “Mengada tau. Macam baru seminggu kenal Lutfi tu.. Kalau bukan sebab kes dulu tu, entah-entah tahun depan kita dua dapat sambung Master pulak, sekali dengan Lutfi yang sambung PHD nanti..” Nini bersuara perlahan pada ayat-ayat terakhirnya, bimbang sahabat di sisi terasa hati. Iklil yang mengetap bibir dirangkul erat.

“Nini..” Panggil Iklil lembut. “Kita mintak maaf tau. Sebab kita, awak pun susah sama..”

“Hey, what friends are for..? Right?” Nini mencuit pipi Iklil. “Awak jangan pulak terasa dengan kata-kata kita tadi. Tadi tu, cuma nak beritahu, awak toksah nak segan dengan Lutfi. Kita bertiga kan geng dari kecik lagi.. Hmm?” Iklil mengangguk lambat-lambat.

“Tapi kita nak mintak maaf jugak. Kalau bukan sebab Ayah Amat dengan Abang Amin, pasti kita dua dah melangkah jauh dengan Lutfi..”

“Iklil.. Awak jangan lupa pesan mama awak. Tak baik menyalahkan takdir. Kata mama, menyalahkan takdir sama seperti kita menyalahkan DIA.. Look at the bright side, hikmah yang tersembunyi di sebalik apa yang dah terjadi.. Kalau tak, you won’t meet him, right? Am I right?” Nini menjungkitkan keningnya beberapa kali.

“Him? Who?” Tanya Iklil lurus.

Nini ketawa lepas. “That guy la..” Sepasang mata Nini melirik nakal pada novel Inggeris di belakang Iklil. Pantas tangannya mencapai novel itu dan menayangkan tepat di hadapan Iklil. “Vampire Plagues’ owner lah!” Nini membulatkan matanya pada Iklil yang menayangkan muka selamba seakan tidak memahami makna lirikan matanya sebentar tadi. Cebikan Iklil sekali lagi mengundang tawa Nini.

“Hishh awak ni. Kalau Megat Izzudin Megat Idris yang Nini maksudkan, bila-bila pun boleh kenal..” Balas Iklil, menarik balik novel itu dari tangan Nini.

Nini mencebik. “Bila-bila..? Kalau kita tak belajar dekat sini, takdelah kita kenal Idin tu..”

“Boleh kenal apa..” Pantas Iklil menyampuk. “Idin kan student Lutfi. Kalau dah namanya student, mesti somehow akan berkenalan jugak kami nanti. Lagipun, Idin kan student kesayangan Lutfi. Lutfi tu pulak dah la susah nak rapat dengan orang. Right? Am I right?” Giliran Iklil menjungkitkan keningnya pada Nini.

“Iyela, iyela.. Tak kisahlah apa pun wak, yang penting, kalau dah JODOH tak ke mana..”

Bulat mata Iklil memandang Nini yang sudah tegak berdiri membetulkan tudungnya. Bakal ibu itu hanya tersengih lebar, menjarakkan dirinya daripada Iklil yang cuba untuk mencubit lengannya.

Telefon bimbit Iklil yang berlagu tiba-tiba mengalihkan tumpuan kedua-dua mereka. Dua pasang mata tertumpu pada Samsung biru di hujung katil. Nini menoleh sekilas ke arah Iklil yang menjungkitkan keningnya.

“Nini jawab?” Nini bersuara pantas, meminta persetujuan Iklil.

“Siapa? Idin?”

Nini mengangguk laju. Iklil memberi isyarat mata, membenarkan Nini menjawab panggilan itu bagi pihaknya. Gadis itu menggelengkan kepalanya perlahan dan tertawa kecil melihat Nini yang begitu bersemangat mencapai telefon bimbit di hujung katil.

“Assalamualaikum,” Nini kembali melabuhkan punggung di sisi Iklil yang sudah bersandar di kepala katil.

“Waalaikumussalam.. Nini ye?”

“Eh! Kenal je.. Kenal suara Nini atau dah biasa dengan suara Iklil?” Pantas satu cubitan hinggap di peha Nini. Iklil menjegilkan matanya. Tawa nakal Idin yang hinggap di telinga Nini membuatkan Nini tersengih lebar, menepis perlahan tangan Iklil.

“Nini dengan Iklil ada dekat mana ni?”

Nini berdehem seketika sebelum membalas, “Nini datang rumah Iklil. Idin, Nini nak pinjam Vampire Plagues, boleh?”

Tercebik Iklil mendengar pertanyaan itu, tahu Nini sengaja mengusik. Dia sudah arif dengan minat Nini hanya pada novel Melayu terutamanya yang jiwang dan penuh dengan bunga-bunga cinta. Sengihan Nini mengundang kerutan di dahi Iklil.


“Memang, Idin.. Dia nak buat harta tu. Saje nak simpan lama-lama, ulang baca banyak-banyak kali. Kalau Nini tak mintak nak baca, tak dapat balik la dekat Idin..”

Tawa Nini bergabung dengan tawa Idin saat itu. Hanya Iklil terpinga-pinga melihat Nini yang ketawa riang, tidak tahu cerita antara mereka. Namun gadis itu masih sabar menanti di sisi Nini.


“Nini, Lutfi ada cakap pasal match petang ni?”

“Petang ni? Hurmm ada.. Kenapa? Idin nak suruh Nini ajak Iklil ke?”

“Saya dah ajak Iklil tadi, but I’m not sure whether she’ll be there or not.”

“Aha! Not to worry.. Confirm kitorang akan ada dekat padang sebelum you all start game..” Penuh yakin Nini memberikan harapan.

“Iklil tengah buat apa, Nini? Is she refused to answer my call?”

“Eh tak.. Bukan macam tu. Dia tengah khusyuk baca novel yang Idin bagi pinjam tu la. Untung dapat kawan sekepala macam Idin.. Takyah susah-susah dia turun national library every month, pinjam novel dekat sana..” Selamba Nini berbual panjang, seakan Iklil tiada di sisinya saat itu. Iklil yang sudah tenggelam dengan keasyikan novel Inggeris di tangannya tidak lagi mencuri dengar perbualan Nini dengan Idin.

Idin ketawa perlahan. Tersenyum Nini mendengarkan tawa itu. Terasa berkobar semangatnya untuk menyatukan mereka berdua. Pandangannya dihalakan pada Iklil yang khusyuk membaca. Makin lebar senyuman itu, membayangkan Iklil bersama Idin, pastinya satu keserasian yang tak dapat disangkal.

“Nini,”

“Ya, still online..”

“Sampaikan assalamualaikum dekat tuan puteri sorang tu ye Nini.. We shall meet up petang ni..”

“InsyaAllah..”

“Assalamualaikum, Nini..”

Nini tersenyum lebar sebelum membalas salam Idin. Samsung biru gelap itu diletakkan di atas meja bertentangan kepala katil. Bersinar matanya memandang Iklil.

“What?” Iklil yang menyedari dirinya sedang diperhati pantas bertanya. Nini hanya tersengih penuh makna..

No comments:

Post a Comment