November 21, 2009

Forever Yours 31


dah makan?


Bunga senyum menguntum di bibir Ain. Mesej ringkas yang diterimanya daripada Ammar sebentar tadi membuatkan dia tersenyum senang. Jam di atas meja sisi dikerling. Eiiih! Hampir tiga pagi rupanya! Apa pakcik ni buat tak tidur-tidur lagi? Tanya pasal makan pulak tu?? Sengaja mesej dibiarkan tak berbalas. Belum sempat Ain merebahkan tubuh ke atas tilam empuk di depan mata, telefon bimbit di tangannya bergetar sekali lagi.

bangunla ain..

Bulat mata Ain membaca mesej itu. Sekali lagi, tak sampai dua saat telefonnya bergetar lagi.

sampai hati ain. dah la ain tinggal abang dgn falah mcm tu je last 2 days. lps tu 2 hari tak masuk kerja plk. abang potong gaji ain..

ahahaa~ Ain pantas menekup mulut, menahan tawa. Abang Am.. Macam budak-budak. Tu tak lain, rindu dekat Falah la tu.. Si kecik tu entah kenapa makin seronok dan serasi tinggal dengan ibunya sampai tak mahu balik rumah.

Ain tersenyum menggelengkan kepala. Semalam dia ke rumah Nashreen atas jemputan wanita itu. Menjerit riang si kecil Falah melihat kehadirannya. Entah kenapa ada rasa damai dan tenang yang menjentik hatinya saat terlihat kemesraan Falah dan ibunya, Nashreen. Ternyata Nashreen sudah bertekad untuk berubah. Dia bukan lagi Tengku Nashreen yang dulu.

Ain tersentak. Nokia E65 bergetar lagi di genggamannya.

ain..

Sepatah kata terbias di mata. Ain diam, menghela nafas perlahan. Otaknya ligat berfikir, merencana sesuatu. Nashreen sudah menjadi ibu dalam erti kata yang sebenar. Dia mampu menggalas tanggungjawab itu. Dia layak diberi peluang untuk memperbaiki kesilapannya. Dia perlu diberikan dorongan. Nashreen-Falah-Ammar. Ain merebahkan tubuh di atas tilam empuk. Matanya dipejam rapat. Sekali lagi nafas dihela. Berat. Getaran telefon bimbit sekali lagi menyentakkan lamunan gadis itu. Mata yang terpejam rapat sudah terbuka luas. Tergeleng-geleng dia sambil jari jemari ligat di papan kekunci.

i mean it. abg potong gaji ain for 2 days kalau ain tak datang kerja macam biasa..

Abang, abang.. Ain tersengih. Tapi tak lama. Sengihannya mati saat dia teringatkan lakaran di minda seketika tadi. Nashreen-Falah-Ammar. Mungkinkah mereka perlu diberi peluang untuk hidup bersama kembali sebagai sebuah keluarga? Mungkinkah dia perlu menarik diri?

Ain bingkas bangun. Telefon bimbit di genggaman tangan kanan ditatap lama sebelum jari jemarinya menari lincah di papan kekunci.

abang sayang kak reen?

Ada debar yang bertandang saat butang send ditekan dalam ketidakpastian. Dalam sesaat dia mendapat balasan daripada Ammar.

-ve

Ain menghela nafas sekali lagi. Entah kenapa dia terpaksa memikirkan semua ini sedang dia sendiri berusaha memaksa diri untuk tidak memikirkan hal Nashreen lagi. Tapi.. Ada rasa belas melihat Nashreen ketika bersama Falah. Ain merasakan dirinya seperti tembok penghalang kemesraan yang semakin berkembang antara dua beranak itu.

y that q?

Pandangan Ain tepat ke skrin telefon bimbit. Kenapa? Entah. Dia semakin keliru.

nothing.. em kalau ain nak abang dengan kak reen baik balik mcm mana?

-ve

plz jawab betul2..

ya, -ve.. betul la tu. abang tak main2

betul2, maksud ain, betul2 apa yg abang rasa..

Mereka berbalas mesej seketika sebelum telefon bimbit Ain berlagu kuat. Dia bingkas bangun. Tanpa menunggu sesaat pun, pantas Ain menjawab panggilan itu.

“Apa yang Ain nak tahu?”

Ain menelan liur saat mendengarkan suara Ammar yang bernada serius.

“Ain.. Emm Ain.. Emm―”

“Nashreen ada buat apa-apa lagi dekat Ain?” Ammar pantas memintas saat suara Ain tersekat-sekat.

“Eh bukan. Tak, tak.. Kak Reen okay je dengan Ain.”

“Then? What makes you think of something that I don’t want to think even for a second?”

Hah sudah. Aura marah Ammar buat Ain terasa bahangnya. Gadis itu diam menikus. Langsung tak dibalas kata-kata Ammar, bimbang terkena peribahasa, terlajak kata buruk padahnya..

“Ain, abang tengah cakap dengan Ain. Please answer me. Abang perlu tahu apa yang Ain fikirkan. Abang tak nak Ain fikir bukan-bukan.”

“Em,”

Hanya sepatah itu balasan yang diberikan Ain. Jantungnya berdenyut laju. Debar semakin dirasakannya.

“Ain, please.. Ini bukan masanya untuk kita berteka teki. We’re getting married in two weeks dear,”

“Erm Ain.. Ain rasa elok abang berbaik balik dengan kak Reen,”

Dupp! That’s it! Serasa gugur jantung Ain menyebut baris-baris ayat yang meluncur tenang dari bibir. Adakah hatinya merasakan sedemikian? Atau kata mendahului rasa? Dengusan kasar Ammar semakin menguatkan lagi rasa kurang enak yang semakin bercambah.

“Ain, Ain, Ain,”

Ammar mengeluh berat. Ain diam menggigit bibir.

“Ain, cuba sekali Ain fikirkan diri Ain. Fikirkan Ain dengan abang. Ain tak kesiankan abang?”

“Ain, emm Ain.. Ain,”

Suaranya terhenti di situ. Serasa panas tubir matanya saat itu.

“Abang tak nak Ain cakap hal ni lagi. Antara abang dengan Nahsreen dah tak ada apa-apa lagi. It’s over. I have Falah. I’ve got you. That’s more than enough dear,”

“Tapi Ain nak abang, kak Reen dengan Falah be together as family,”

Ain menekup mulut pantas. Kata-kata itu satu doa. Suci murni harapannya untuk melihatkan kebahagiaan sebuah keluarga. Tapi akan bahagiakah Ammar? Ahhh bodohnya aku!! Hati Ain meronta geram. Dapat dirasakan perasaan lelaki itu tetapi bibir tetap tegar melanggar bicara hati.

“Ain nak berkongsi kasih?”

“Ain―”

“Sampai masanya nanti, abang bukan lagi milik Ain seorang. Ain tak kisah semua tu? Kalau Ain tak kisah, I’ll think about it.”

Tanpa nada Ammar menuturkan kata. Ain menelan liur. Dia seperti si bisu yang tidak tuli.

“Ain pergilah tidur. Dah lewat sangat. Assalamualaikum,”

Belum sempat Ain membalas salam, Ammar lebih pantas menamatkan panggilan. Ain terduduk. Badannya disandarkan ke kepala katil. Telefon bimbit digenggam erat. Nafas dihela berat.

“Maafkan Ain.. Ain tak bermaksud..” Air mata meluncur laju menuruni pipi saat baris-baris kata itu terungkap perlahan.


----------------------------------------------------------------------------------


Seminggu kemudian..

“Mama!”

Ain yang sedang ralit di dapur tersentak. Mujur tidak jatuh gelas di tangannya. Rangkulan erat Falah membuatkan dia tersenyum sedikit. Gelas diletakkan kembali ke dalam sink. Pili dipulas sedikit sebelum dia membasuh tangannya.

“Ma, papa kirim salam.”

Mati senyuman Ain. Dia menunduk sedikit. Falah ditarik dalam pelukannya. Didakap erat si kecil itu.

“Ibu hantar Falah balik, sayang?”

“Mm.. Ibu pun kirim salam dekat mama jugak. Ibu nak singgah tadi tapi papa suruh cepat sebab papa kata ada dinner,” panjang celoteh si kecil itu sambil membetulkan rambut ikalnya yang sudah panjang menutup mata.

Dinner? Dinner berdua atau..? Ain diam memendam rasa. Mungkin inilah harga yang terpaksa dibayar. Dia pasrah. Sudah seminggu dia tidak bertemu empat mata dengan Ammar sejak kejadian yang lalu. Teringat Ain pada mesej yang ditinggalkan Ammar keesokan harinya..

abang tak balik. ain jaga falah, jaga rumah.. jaga diri..

Nota kecil yang ditinggalkan di peti ais itulah yang difikirkan saban hari. Di mana Ammar tinggal? Lelaki itu seakan melarikan diri daripadanya. Mereka semakin jauh. Semuanya bermula daripada keterlanjuran bibir menuturkan kata. Biar bibir menguntum senyum, hati tetap menangis pilu.

“Ma,”

“Emm ye sayang. Ada apa?”

“I love you!!”

Pantas Falah mencium pipi Ain tanpa sebarang isyarat. Ain terpana. Perlahan-lahan bibirnya menguntum senyum.

“I love you too,” balas Ain lembut. “Sayang pergi naik, mandi, tukar baju sekolah ni.. Lepas tu kita makan,”

“Done!” Si kecil itu tersengih lebar. Laju sahaja dia meluncur turun dari dukungan Ain dan berlari menuju ke bilik di tingkat atas.

“Careful sayang!” Laung Ain sedikit kuat. Tergeleng dia melihatkan kelincahan puteri kesayangan Ammar yang sedang membesar itu. Ain kembali menghadap sink, membilas cawan dan sudu yang sudah bersabun.


----------------------------------------------------------------------------------


“Papa mana sayang?”

“Work,”

“Sampai malam?”

“Papa balik rumah tok mama,”

“Ohhh..”

‘Imaduddin mencuit hidung mancung Falah sebelum pipi gebu si kecil itu dicuit geram. Ain yang sedang menuangkan air ke dalam gelas dipandang tanpa kelip.

“Falah sayang,”

“Yes,”

“Puzzle uncle ‘Im bagi last week dah siap ke sayang?”

Falah tersengih, menggelengkan kepala. ‘Imaduddin menjungkitkan kening beberapa kali.

“I know, I know..” Si kecil itu ketawa riang sebelum berlari mengambil puzzle di dalam rumah.

“Minum, bang.”

‘Imaduddin mengalihkan tumpuan pada Ain yang sudah duduk di bangku bertentangan. Ada suram yang terlukis di raut wajah manis itu.

“Nurin dengan abang Am ada masalah ke?”

Ain diam tak berkutik.

“Mustahil abang Am tinggalkan rumah dekat dua minggu tanpa pesan apa-apa. Abang Am tak balik pun rumah mama. Nurin tau mana abang Am pergi?”

Ain menggeleng beberapa kali sebelum kembali statik seperti tadi.

“Tiga hari lagi majlis Rin dengan abang Am. Kalau ada masalah antara Rin dengan abang Am, kena settle cepat.”

‘Imaduddin menghela nafas saat terlihatkan Falah yang semakin menghampiri sambil mengelek kotak puzzle. Segaris senyuman terukir buat si kecil itu.

“Uncle ‘Im nak tolong Falah?”

‘Imaduddin menggeleng laju dan Falah ketawa riang.

“Falah buat dulu, sambung yang tak siap lagi. Nanti uncle tolong. Uncle nak borak dengan mama dulu,”

“Okay,” Si kecil itu tersenyum lebar, menganggukkan kepala. Langkah comel Falah dihantar dengan pandangan mata.

“Rin, abang bukan nak masuk campur dalam hal Rin dengan abang Am. Tapi abang susah hati. Biar apa pun yang jadi, abang harap bukanlah something yang serius..”

Ain sudah mula tersedu. Pantas jari jemarinya menyapu air mata yang sudah mengalir di pipi.

“Silap Rin, bang. Silap Rin. Rin memang bodoh. Rin―”

“Assalamualaikum,”

Suara Ain yang tersekat-sekat dengan tangisan dipintas oleh satu suara yang tenang menghulurkan salam. Ain pantas mendongak. Seraut wajah yang sudah lama tidak terlihat dek matanya muncul tiba-tiba. Sesaat mata bertentang mata sebelum Ain pantas melarikan pandangannya bila tatapan Ammar serasa tepat memanah ke dasar hati. Ada rasa syukur yang memenuhi segenap ruang hati. Kalimah hamdalah basah di bibir Ain..

12 comments:

  1. Ain, Ain..
    ada pulak mintak yg bukan2..
    nasib Am balik..

    ReplyDelete
  2. ha..ha...

    ain saje je cari pasal nehh!~

    ReplyDelete
  3. aduss...mcm2 si ain
    But on the other hand, yelah dia mesti kesian kat nashreen sbb dah berubah..hmm perempuan kan lembut hatinya kwang3

    ReplyDelete
  4. harap diorg selesaikan mslh tue..
    sambung2..

    ReplyDelete
  5. mintak2 la ain tak berubah hati..nak am ngan ain..huhuhuh

    ReplyDelete
  6. jat..
    so sweet
    hope segalanye kembali seperti biasa..

    ReplyDelete
  7. ntah apa-apa ain ni...agak-agaklah,wujud lagi x wanita mcm ain kat zaman skrg ni. Baik sgt,

    ReplyDelete
  8. mendoakan untuk kebahagian org lain...
    baik tol la ain ni..
    may b de lagi kot p.shinita..

    ReplyDelete
  9. Bodohnya Ain nih... Tak suka betulah karakter ain nih..

    ReplyDelete