June 9, 2009

Forever Yours 16


“Puteri..”

Tawa nakal kedengaran kuat. Nurin Ain mengurut dada perlahan, menghilangkan rasa terkejutnya sebentar tadi mendengarkan suara itu menyanyi kuat di telinganya.

“Malamku dingin tiada pujuk rayumu..”

“Usin! Menyampahlah!” Ain mencebik saat matanya menangkap kelibat Hussin di sisinya. Lelaki itu tersengih lebar mengerdipkan mata beberapa kali. “Hiii.. Geli aku tau!!” Ain menjerit sedikit kuat. Hussin ketawa lepas, terbahak-bahak.

“Nurin takde kerja lain ke? Berangan je..”

Ain menjeling geram Hussin yang sudah bertenggek di sisinya. “Usin.. Pi lah main jauh-jauh!” Sehabis tenaga Ain menolak kerusi yang diduduki Hussin. Lelaki itu makin galak ketawa. Ain akhirnya bingkas bangun dari meja bulat berkerusi empat itu dan beralih pada kaunter yang dibiarkan sebentar tadi.

“Kau ni Nurin, dari sekolah lagi kau anti aku, kan..” Hussin bersuara dalam tawa yang bersisa. Ain menjeling geram. “Kang aku ngorat macam dulu, baru tahu..” Hussin sudah pun menyelesakan dirinya di atas bangku bulat di hujung kaunter, tersengih pada Ain yang berada di tengah kaunter.

Ain menjelirkan lidahnya pada Hussin yang tersengih-sengih. “Hmm.. Kalau kau nak rasa kena piring terbang ke mangkuk terbang ke, beranilah cuba..”

“Alah. Garang macam zaman sekolah jugak..”

“Hishh.. Kau ni Usin, dari aku jumpa kau tahun lepas sampai sekarang, asyik zaman sekolah je kau ungkit balik kan.. Malas aku nak ingat tau.”

Hussin ketawa lepas, menekan perutnya. Tangan kanannya diangkat sedikit pada beberapa pasang mata yang memandang penuh tanda tanya.

“Huish. Tak malu. Ada ke tokei kedai gelak macam orang pecah rumah!” Ain menjegilkan mata, memberi isyarat pada Hussin supaya mengawal tingkahnya.

“Mana taknya.. Aku mana pernah jumpa kau lepas sekolah. Kau contact Una je. Abang dia kau campak tah kat lombong mana.. Kalau terserempak pun, buat-buat tak kenal.. Sampai hati kau, Rin..”

Ain tersengih. Sengihannya bertukar tawa perlahan. Matanya dikerdipkan pada Hussin seakan isyarat meminta maaf.

“Nurin, jangan lupa teman Una pergi hospital kejap lagi ye.” Lembut Husin bersuara saat dia teringatkan adiknya, Husna. Wajah lelaki itu dihiasi senyuman lebar, melihatkan anggukan Ain.

“11.30 kan?”

“Hmm..”

“Kak, orange juice macam biasa. Meja tepi tingkap hujung tu ye kak..” Perbualan Hussin dan Ain terganggu dengan satu suara lunak yang menyampaikan pesan.

Ain mengangguk laju pada gadis muda berambut paras bahu yang sedang tersenyum memandangnya. “Tu je?” Tanya Ain lembut.

Gadis muda itu ketawa perlahan. Dia bergerak sedikit menghampiri kaunter, mendekatkan dirinya pada Ain yang sedang memandangnya sambil menjungkitkan kening. Gadis itu merapatkan bibirnya ke telinga Ain yang dilindungi tudung ungu lembut bersulam di hujungnya. Beberapa saat kemudian tawa kecil meletus dari seulas bibir comel milik Ain. Dia mengerdipkan matanya sekali pada Hussin yang sedang memerhatikan mereka.

“Okay, nanti akak hantar. Tiramisu dengan Blueberry Cheese, kan?” Ain bersuara perlahan sedikit berbisik.

“Eh, bukan Nadia kata nak diet ke?” Hussin yang sedari tadi memasang telinga bersuara kuat. Terkekeh dia menahan tawa, melihatkan jegilan mata gadis muda yang dipanggil Nadia sebentar tadi.

“Abang Usin ni kecohlah.. Memangla diet. Nadia makan sikit je. Orang tunggu kawan orang la..” Nadia menjeling Hussin geram. “Dah lah, malas nak layan Abang Usin lagi. Kak Rin, Nadia duduk dulu ye kak..”

“Takyah layan.. Abang ada Kak Rin ni nak layan abang..” Makin galak Hussin melepaskan tawa melihat jelingan maut Nadia. Gadis itu mendengus geram sebelum berlalu meninggalkan kaunter di sudut tepi kafe. Ain hanya menggelengkan kepalanya, simpati pada Nadia, pelanggan tetap merangkap sepupu Hussin yang kerap dibuli Hussin.

“Usin. Makin teruklah kau ni..” Ain menjegilkan matanya pada Hussin yang tersengih sebelum dia melambai pada seorang lelaki muda yang setia menanti di kaunter bahagian dalam. Beberapa ketika kemudian, wajah Hussin berubah serius. Matanya memandang tepat pada Ain yang sedang berbicara dengan salah seorang pekerja kafe, menyampaikan pesan yang diterimanya tadi.

“Usin, kau tak ke mana kan hari ni?” Ain mengalihkan pandangannya pada Hussin yang sedang menongkat dagu di hujung kaunter. Bulat matanya melihat lelaki itu yang memandang tepat padanya tanpa kelip. “Usin!” Ain terjerit kecil, berusaha mengawal nada suaranya. “Kau ni menakutkan betul la, Usin. Apa pandang-pandang macam tu? Macam nak telan orang je.” Ain mengetuk kepala Hussin perlahan dengan pen yang berada dalam genggamannya. Buku akaun di hadapannya ditutup perlahan. Pandangannya ditumpukan sepenuhnya pada Hussin yang kelihatan sedikit resah.

“Nurin, aku susah hati la..” Lambat-lambat Hussin bersuara perlahan. Tangannya mengusap belakang kepala beberapa kali.

Ain menghela nafasnya perlahan. Bibirnya menguntum senyum pada sepasang pelanggan yang melambai di muka pintu. Kepalanya ditundukkan sedikit melihat pasangan itu yang tersenyum puas padanya sebelum bergerak keluar dari kafe Double Licious kepunyaan dua beradik, Hussin dan Husna yang juga sahabat baik Nurin Ain.

“Aku susah hati ni, Rin..” Ulang Hussin lagi.

“Iya aku dengar, Sin.. Kenapa ni tiba-tiba je? Kau ada problem ke?”

Hussin diam tak berkutik. Hanya matanya memandang tepat pada Ain yang setia menanti jawapan.

“Kau ni kenapa, Sin? Cuba cakap dekat aku apa yang kau dok pikir sangat sekarang ni..” Lembut Ain memujuk. “Kau risaukan Una?” Teka Ain perlahan saat Hussin memilih untuk berdiam diri. Lambat-lambat lelaki itu menganggukkan kepalanya. Lemah. Ain menggelengkan kepalanya beberapa kali. Sungguh hatinya tersentuh melihatkan Hussin yang berubah watak sekelip mata mengenangkan adik kesayangan yang sudah jauh berubah.

“Tenang, Sin.. Aku kan ada.. Kan aku dah janji nak jaga Una. Una tu bestfriend aku Sin.. Kau ingat aku tak susah hati tengok dia macam tu, dalam keadaan dia yang dah sarat sekarang ni.. Hmm?”

“Ak.. Aku.. Ermm aku takut hilang dia,” dalam kepayahan Hussin menghabiskan ayatnya.

“Usin, ajal maut ni semua kerja Tuhan. Apa yang penting, kita tak putus usaha..”

“Kau tolong tengok-tengokkan Una ye, Rin. Aku betul-betul risau pasal dia. Dia macam dah putus asa nak hidup. Lebih-lebih lagi lepas Una tahu Khairul meninggal dalam kemalangan tu. Una dah tak macam dulu, Rin..” Sayu suara Hussin meluahkan rasa hati.

“Kita yang ada ni kena kuat untuk Una, Sin.. Kita kuat, InsyaAllah Una dapat bertahan. InsyaAllah, Sin.. InsyaAllah.. Kita tak boleh putus harap dekat DIA.. Kau fahamkan maksud aku?”

“Aku faham, Rin.. Cuma hati aku ni, sakit sangat. Sakit tak terhingga, Rin. Allah je yang tahu betapa marahnya aku dekat betina tu. Dendam aku takkan terbalas selagi betina gila tu tak mendapat hukuman yang setimpal.” Penuh perasaan Hussin menzahirkan dendam yang tersirat.

“Astaghfirullahalazhim.. Berdendam ni bukan sifat kita orang Islam, Sin..”

“Rin, aku tengok depan mata aku sendiri. Betina tu langgar Khairul dengan Una macam adik-adik aku bowling pins! Abang mana yang nak diam diri je tengok adik dia kena macam tu? Apa salah Una dengan Khairul dekat betina tu? Aku yang patut kena langgar sebab aku yang pancitkan tayar dia masa dia mengamuk dekat kau dengan Una dalam mall beberapa bulan lepas. Aku yang bagi amaran dekat dia lepas dia ugut kau waktu tu. Una tak salah, Rin. Dia sepatutnya bahagia dengan Khairul menantikan cahaya mata pertama mereka. Aku yang sepatutnya menerima kecelakaan tu, Rin. Aku!” Bergenang mata lelaki itu. Dia tunduk seketika.

Ain beristighfar panjang. Nafasnya dihela perlahan sebelum dia menyusun kata. “Mengucap, Sin.. Istighfar banyak-banyak. Biarlah dia yang bersalah tu mendapat hukuman dari-NYA kelak. Tak di sini, kat akhirat sana.. Kalau kau kata macam tu, aku pun boleh kata macam tu jugak. Aku pun boleh kata aku yang salah, aku yang patutnya menjadi mangsa Tengku Nashreen waktu tu. Aku boleh jugak kata aku penyebab segala yang dah berlaku pada Una dan arwah suaminya. Aku pembawa malang! Aku yang patut terseksa macam Una yang dah seperti mayat hidup. Aku yang patut mati!” Ain beristighfar lagi beberapa kali. Jari jemarinya di kedua-dua belah tangan bertaup rapat. Kepalanya ditegakkan, pandangannya diliarkan ke segenap kafe. Mujur pelanggan yang ada khusyuk sesama mereka selain tenggelam dengan bahan bacaan yang disediakan. Ain beristighfar lagi sebelum kembali bersuara, “Tapi aku tak boleh kata macam tu, Usin. Aku tak boleh nak fikir macam tu. Aku tak mahu jadi kufur. Kita tak boleh nak menyalahkan takdir, Sin. Kau dah lupa rukun Iman yang Ustaz Ridhuan ajar waktu sekolah dulu? Mengucap, Sin.. Istighfar banyak-banyak.. Hmm?” Lembut nada Ain, cuba menenangkan Hussin yang diburu amarah.

Hussin beristighfar perlahan, meraup wajahnya beberapa kali. “Aku rasa mata aku tadi terbayang kawan-kawan kau yang bertanduk tu, Rin. Banyak pulak tu semua buat party dalam kafe ni tadi..”

Terjegil mata Ain pada Hussin yang sudah berubah watak. Kepalanya digelengkan beberapa kali. Nafasnya dihela perlahan. “Tak baik kau kata kawan-kawan aku pulak.. Na’uzubillah, tak nak aku berkawan dengan syaitan. Tak senang kalau nak mati nanti.. Tak baik tau kau..” Ain menjeling geram pada Hussin yang sudah tersengih-sengih. Dalam hatinya dia berasa sedikit lega melihatkan Hussin yang sudah semakin tenang.

“Kalau aku jumpa si Tengkuk tu, memang nahasla dia. Aku langgar dia, lenyek macam guna steamroller,” ayat selamba yang keluar dari mulut Hussin membuatkan Ain ternganga.

“Usin!” Suara Ain sudah mula meninggi. “Hish. Tak habis lagi rupanya..” Ain mengomel geram.

Hussin hanya ketawa lepas. Dia bingkas bangun dari bangku bulat di hujung kaunter dan mula menggeliat. “Takut ye kau.. Aku main-main je la. It’s not worthed kalau aku buat macam tu. Tak nak aku masuk penjara sebab minah tu. What goes around comes around, right?”

“Kau kalau nak cakap bahasa orang putih tu, bukan dengan aku.. Aku tak reti..”

“Alah kau, dari dulu lagi buat macam tak reti apa.. Padahal top student kat sekolah..”

Ain mencebik. “Aku belajar takat tingkatan enam je, Sin. Mana sama dengan kau dan Una..”

“Bukan kau ada sambung degree ke, Rin?” Hussin kembali melabuhkan punggungnya di bangku bulat itu, berminat untuk menyambung perbualannya dengan Nurin Ain. Sudah beberapa tahun mereka terputus hubungan dan baru setahun yang lepas mereka bertemu dalam satu pertemuan yang tak dijangka... dan pertemuan itu jugalah titik tolak yang membawa kepada kecelakaan pada hujung tahun itu yang membawa perubahan besar pada hidup adiknya.

Ain yang memerhatikan Hussin, mengangguk perlahan. “Kulinari,” lemah suaranya tika itu. “Tak sempat grad pun. Aku quit masa tahun akhir.”

Hussin terdiam seketika, memikir ayat yang sesuai untuk dibicarakan.

“Mesti kau nak tau kenapa, kan?” Sambung Ain sebelum Hussin sempat bersuara. “Aku kesian dekat ibu, Sin. Berapa lama ibu nak kerja dekat rumah orang.. Masa berhenti, aku cakap dekat ibu aku dapat kerja. Harapan aku, ibu berhenti kerja dekat rumah besar tu. Tapi ibu memang sangat setia. Ibu tak nak berhenti. Ibu sayang sangat dekat anak dan cucu Datin tu. Dua tahun lebih aku kerja merata tempat sampailah ibu sakit dan aku kena ganti tempat ibu dekat rumah besar tu..”

“Hmm.. Dulu Una ada cerita dekat aku, kau kerja on off..”

Ain tersengih. “Itulah pasal.. Aku kerja tak tetap dekat satu tempat. Aku rasa mungkin sebab aku tipu dekat ibu awal-awal dulu kot... sebab nak ibu berhenti kerja, aku tipu kata aku dah dapat kerja sedangkan waktu tu aku belum pun mintak kerja..”

Hussin ketawa kuat. “Itulah kau.. Siapa suruh kau tipu ibu kau. Kan dah kena tulah..”

“Kau kalau nak gelakkan aku, laju je ye..” Ain menjungkitkan hidungnya sedikit. Tak lama kemudian dia pun turut sama tertawa perlahan. “Eh, ha Usin, kau tak ke mana kan hari ni?” Ain pantas bersuara saat dia teringatkan sesuatu.

“Hurm.. Tak. Aku kan cuti hari ni sebab nak teman kau,”

Ain mencebik. “Kau ni suka main-main tau. Aku report karang, baru tahu..”

Hussin ketawa lagi. “Aku main-main dengan kau je, Rin..”

Ain tersenyum sedikit. “Kau ganti aku lepas ni, Sin. Lepas bawak Una pergi hospital nanti aku ingat nak singgah rumah kejap.”

“Kejap je? Bukan ke kau memang half day tiap hari Jumaat?”

Ain tersengih lebar, menganggukkan kepalanya. “Kau ingat Sin? Aku pikir kau lupa..” Ain tersengih lagi. Matanya mengerling jam di pergelangan tangannya.

“Baru sembilan setengah ye cik kak..” Perli Hussin selamba. Ain ketawa lepas. “Rin, kalau aku tanya ni, kau jangan marah ye..” Mati tawa Ain mendengarkan permintaan Hussin. Gadis itu menjungkitkan keningnya sekali. “Jangan marah tau,” pinta Hussin sekali lagi.

“Apa dia? Kau ni buat suspen je, Sin. Cakaplah cepat..”

“Erm.. Kau, ermm.. Kau betul, ermm..”

“Ya Allah, apa kau nak cakap ni Sin?”

“Kau, erm... kau betul ke tak suka dekat tuan rumah besar tu?”

Terdiam Ain. Kepalanya ditundukkan sedikit. Perasaannya bercampur baur saat itu.

“Rin, jangan marah ye. Aku tanya je sebab aku pelik. Aku tengok kau sayang betul dekat anak tuan rumah besar tu. Tiap hari Jumaat je mesti kau balik rumah ibu kau, sebab nak jumpa anak dia, kan?”

Ain terdiam lagi. Tiada jawapan yang dapat disuarakan saat itu. Nafasnya dihela perlahan. Lambat-lambat kepalanya ditegakkan, menghadap Hussin yang masih menantikan balasannya. Beberapa saat berlalu tanpa suara antara mereka.

“Nurin, kalau kau tak dapat nak jawab, tak apa.. Aku tak paksa, Rin. Kau jangan ingat aku ni Hitler pulak..” Hussin bersuara memecah keheningan, cuba berlelucon. Sebolehnya dia tidak mahu mengusik sekeping hati itu setelah dia mengetahui serba sedikit pahit manis yang dilalui Ain sebelum ini.

“Sin, thanks ya!”

“Hey, pandai pun speaking..” Usik Hussin. Matanya dikenyitkan sekali. Ain tersenyum sedikit. Terasa lapang dadanya dipertemukan dengan sahabat yang memahami biarpun jauh di dasar hatinya terasa kehilangan yang amat saat Una sudah tidak seperti dahulu. Namun, dia amat bersyukur kerana Hussin mampu menjadi sahabat yang baik buat dirinya sama seperti dia bersahabat dengan Una. Tekadnya, untuk membebaskan Una daripada segala ketakutan dan kepahitan yang menghantui sahabatnya itu.

No comments:

Post a Comment