May 7, 2011

:. Keterlaluankah Aku 4 .:




Rindu...


Ya Allah, rindunya aku. Tak tertahan rasanya. Baru tiga hari tapi aku rasa macam tiga bulan.


Aku betul-betul rindu ya Allah.


Rinduku untuk membaca kalam-MU. Rinduku untuk melagukan kalam-MU. Rinduku untuk tunduk sujud menghadap-MU.


Sungguh. Tak pernah aku rasa serindu ini.


Ya Allah, moga rinduku terhadap-MU takkan terbanding dengan rinduku pada keduniaan.


Okay, 1 soalan untuk kamu-kamu-kamu. Apakah punca monolog rindu dekat atas tu?


Cepat-cepat. Siapa nak jawab, ketuk keyboard.


Hurry up!!

.
.
.

Okay, time’s up!


Itu monolog rindu daripada seorang muslimah yang mamnuq. Rekaan aku semata-mata, tiada kaitan dengan mereka yang hidup atau pun yang telah meninggal dunia kecuali pada hukum alam, hadiah Allah buat setiap muslimah.


Mamnuq. Tujuan sebenar aku adalah untuk berkongsi sepotong doa yang perlu menjadi amalan pada hari pertama setiap kali seorang muslimah itu mamnuq.


Mari kita amalkan ya. Jangan lupa.




Maksudnya : Segala puji bagi Allah di atas segala hal dan aku memohon keampunan kepada Allah daripada segala dosa.


Hanya sepotong ayat ringkas untuk dihafal dan diamalkan. Sangat mudah berbanding menghafal lagu-lagu Maher Zain. Apatah lagi lagu-lagu Wonder Girls atau pun Justin Bieber mahu pun Siti Nurhaliza.


Aku bukan anti penyanyi atau anti lagu tau. Jangan salah anggap. Aku pun peminat Maher Zain... *wink2*


Cumanya, main point aku di sini ialah, kalau kita boleh hafal lirik lagu segala bagai, takkan memori kita tak cukup kuat untuk menghafal sepotong ayat. Right?


Biar aku rumikan sebutan arab itu.


Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillahi ‘ala kulli hal wastaghfirullahi min kulli dzanbi.


PERINGATAN PENTING. Makhraj huruf mestilah betul, bagi yang membaca ayat yang telah dirumikan. Contohnya pada huruf ‘ha’ bagi perkataan hal adalah ha pedas ( ح ). Nipis aje bacaannya. Kemudian, pada huruf ‘dzal’ bagi perkataan dzanbi adalah huruf dzal ( ذ ). Hujung lidah menyentuh hujung gigi atas sewaktu membunyikan huruf dzal. Bacaanya tak sama seperti huruf ‘zai’.


Penting tau makhraj huruf ni. Ilmu Tajwid. Hukum belajar ilmu tajwid adalah fardhu kifayah. Meaning to say, kalau dalam taman kita dah ada umat yang belajar ilmu tajwid, maka tak jatuh hukum wajib atas kita.


Kenapa aku bagi contoh taman? Sebab aku tinggal dalam taman..


[Mode serius balik] Hurm tapi kalau tak belajar ilmu tajwid, macam mana kita nak amalkan? Ya tak? Istilah fardhu tu sendiri dekat hukumnya dengan wajib.


Hukum mengamalkan tajwid ketika membaca al-Quran itu adalah fardhu ain. Maknanya, la budda, nak tak nak, wajib untuk kita mengamalkan hukum tajwid ketika membaca al-Quran.


Kalau salah baca, salah makna. Salah makna tak jadi ibadah amalan baca Quran tu. Rugi tak? Rugi kan..


Okay, habis kuliah tajwid, kita patah balik kuliah fiqh..


Kenapa kita perlu amalkan doa tadi sewaktu mamnuq?


Diriwayatkan daripada Aisyah R.A. yang bermaksud, “Tidak ada daripada seorang perempuan yang kedatangan haid melainkan adalah haidnya itu menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu daripada segala dosanya dan sekiranya ia membaca doa pada hari yang pertama.”


WALLAHU`ALAM.


Abah pernah kata, kalau kita amalkan doa tadi sewaktu hari pertama mamnuq, insyaAllah kita akan diberi ganjaran pahala seperti mana amalan lazim kita sewaktu hari-hari suci dari hadas. Contohnya amalan solat dan membaca al-Quran.


WALLAHU`ALAM.


Oh ya! Sebelum aku terlupa. Aku nak kongsikan satu kelebihan muazzin dengan kamu-kamu-kamu.


Abah pernah kata, muazzin ni banyak kelebihan dia. Antara yang paling aku cemburukan, leher muazzin ni akan jadi panjang sikit di Padang Mahsyar nanti.


Mungkin ada yang tertanya-tanya, apa kes leher nak jadi panjang? Kalau tak panjang pun tak apa la.


Aha... no-no-no-no. Don’t jump into conclusion.


Tahu tak situasi di  Padang Mahsyar nanti? Semua umat Islam akan dibangkitkan di satu kawasan. Lautan manusia di satu kawasan. Masing-masing dengan amalan masing-masing. Maka akan ada yang  tercari-cari Nabi Muhammad untuk mendapatkan syafaat baginda.


Untuk apa? Tujuan kita mendapatkan syafaat Nabi S.A.W. adalah untuk diselamatkan daripada azab.


Hadis riwayat Bukhari & Muslim ada mengisahkan, bahawa daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda, “Setiap nabi memiliki doa yang mustajab, maka setiap nabi telah menggunakan doa tersebut. Dan aku menyimpannya sebagai syafaat bagi umatku, kelak di hari kiamat. Maka, syafaat tersebut insyaAllah akan didapati oleh setiap orang dari umatku yang wafat dalam keadaan tidak menyekutukan Allah dengan suatu apa pun.”


Pada waktu inilah leher yang panjang menjadi sangat berguna. Dalam lautan umat, akan menjadi lebih mudah urusan muazzin untuk mencari Nabi S.A.W. dengan kelebihan leher yang panjang.


WALLAHU`ALAM.


Sempat abah bergurau, leher jadi antenna muazzin di Padang Mahsyar. Terkekek aku dengan Zaim. 


Sejak dari hari tu, berlumba Zaim nak azan dekat surau belakang rumah kami ni. Sudahnya Zaim dilantik jadi bilal tak rasmi..


Ermm habis cerita, habis kuliah.. haha.


Aku kalau bab menaip ni memang juara. Cuba kalau suruh aku bercakap, bagi tazkirah depan orang ramai. Tak cukup dengan gigil suara, pipi-pipi pun ikut sekali menggigil. Vibrate. Buat malu je. Penyakit apa tah...


Sebab tu aku lagi suka kerja dengan mesin. Kerja dengan kertas. Kerja dengan laptop.


Okay, kuiz hari ni...


Apakah pekerjaan aku?
.
.
.
.
.

Huuu Phewww~ Senangnya hati bergumbira. Hari ni aku nak lepas tension, nak lupakan sekejap masalah hati.


Bahaya. Takut kena kanser hati. Na`uzubillah.


Apa masalah aku? Biarlah rahsia..


Sampai masanya nanti akan aku khabarkan dekat pembaca blog aku sama ada yang tegar atau pun tidak..


Ada aku kesah?


Haha jahat je aku ni. Tak sayang jari. Main taip ikut sedap hati.


Aku cukup berterima kasih dekat semua. Tanpa kalian pembaca, mana mungkin aku bersemangat nak teruskan blogging, right?


Makanya jangan risau afiqah11, maY_liN, the sedo gang, Minsofea, keSENGALan terserlah, ida ladidot, bidadari nisa', kak long n abang long sekalian, akanku khabarkan dilema wanita suatu masa nanti... Biiznillah.


Okay.. See you soon... bersama jawapan kuiz..





:. to be continued, insyaAllah .:



Perbendaharaan Kata


Mamnuq – haid


Makhraj – sebutan


Tajwid – ilmu mempelajari cara membunyikan atau mengucapkan huruf-huruf seperti huruf yang terdapat di dalam al-Quran.


Fiqh – ilmu membahaskan persoalan hukum berkaitan  aspek kehidupan manusia seperti hubungan manusia dengan diri sendiri, sesama masyarakat atau pun dengan Allah.


La budda – tidak dapat tidak


Antenna – arial


4 comments:

  1. ngee~
    mmg x sbr r nk tau yg str0snyer...
    huhuhu~

    ReplyDelete
  2. tq...dapat ilmu baru hari ni...

    keep up writing ey <=

    ReplyDelete
  3. suke nye ngan n3 kali ni..
    dapat tambah 1 lg ilmu..
    leh pektis masa mamnuq nnti..

    ReplyDelete
  4. syukur alhamdulillah, smbil bc cerite, dpt gak ilmu...nih yg spttnye ade dlm setiap dlm diri penulis (cess ayat skema plak...sowi..hehehe) n tqvm for sharing the info.

    ReplyDelete