September 6, 2009

Yang Indah itu Budi, Yang Cantik itu Bahasa


“Awak nak couple dengan saya tak?”

“I don’t like coupling!”

Iklil mendengus lembut. Idin yang berada hampir satu meter daripadanya dijeling sekilas. Lelaki itu ketawa lepas.

“Tak nak?” Suara Idin kedengaran sedikit kuat, cuba melawan bunyi bas yang sedang lalu lalang di hadapan kolej itu. Sekali lagi Idin ketawa lepas melihat jelingan maut Iklil. Bulat mata gadis itu memandang ke arahnya.

“Awak nak bagi saya kena heart attack or high blood pressure..?”

“Hurm? Meaning? Awak memang tak nak couple dengan saya la?” Iklil mengangguk pantas. “Why not?” Dia terus bertanya sejurus melihat anggukan itu.

“Ya Allah... Awak ni tak reti bahasa ye. Awak nak saya cakap bahasa apa lagi dengan awak... Bahasa Arab? Or... Should it be Urdu?”

“Hah? Apa? Saya tak dengar la wak...” Idin berteriak sedikit. Deruman enjin bas sebentar tadi benar-benar menghadkan pendengarannya.

“Tak dengar sudah..” Iklil menjawab malas. Letih hendak menjawab soalan berkaitan hubungan yang jelas tiada ertinya dalam Islam.

“Ala.. Come on la wak.. Bukan senang saya nak ajak awak jumpa.” Idin sudah menapak, mara menghampiri Iklil.

Iklil bingkas bangun dari tempat duduknya di perhentian bas kolej itu. Tangan Nini ditarik lembut. Nini yang sedang asyik dengan majalah di tangannya mendongak. Earphone di balik tudung ditarik perlahan.


“Kenapa?” Tanya Nini pelik. Dek kerana kedua-dua belah telinganya disumbat dengan earphone, Nini tidak mengikuti butir bicara Iklil dan Idin sebentar tadi. Dan sekarang dia pelik dengan situasi itu. Iklil seakan ingin melarikan diri dari Idin manakala lelaki itu makin menghampiri.

“Awak nak pergi mana ni?” Idin bertanya lembut biarpun dahinya sudah direntangi garis halus.

“Jauh dari awak..” Lambat-lambat Iklil membalas. Tangannya masih lagi mencuit bahu Nini.

Haishh Nini ni, bangun la... Hatinya merungut geram. Sahabatnya itu hanya diam tanpa sebarang reaksi. Soalan yang dibiarkan tidak dijawab membuatkan Nini masih tegar duduk di situ. Telinganya di balik tudung sudah pun disumbat dengan earphone seperti sebelum ini dan dia kembali menatap majalah Wanita di tangannya.


“Okay, okay. I’ll stop.” Idin mematikan langkah, mendepangkan tangannya. Dia bergerak kembali ke motosikalnya yang diparkir di hujung tempat menunggu bas.

“Tapi Idin tak dengar suara Iklil. Bisinglah kat sini.. Jauh pulak tu Iklil dengan Idin..” Idin bersuara sedikit kuat. Iklil tersenyum sedikit.

Perjumpaan yang diatur pada waktu puncak di tempat awam itu membuatkan perbualan mereka sering terganggu dengan deruman enjin bas yang berulang-alik menghantar dan mengambil pelajar ke dewan kuliah.

Senyuman Iklil yang ternampak dek Idin mengundang rasa geram di hati lelaki itu. Namun, hatinya puas dapat melihat segaris senyuman yang terukir di wajah gadis itu.

“Cute tau kalau Iklil selalu senyum macam tu.. Bukan senang saya nak tengok awak senyum..”

Mati senyuman Iklil. Idin mengeluh perlahan. Haishhh menyesal pulak aku tegur tadi...


“Awak nak cakap apa lagi? Saya banyak kerja ni. Nak basuh baju lagi.. Seminggu saya tak basuh baju tau.” Iklil bersuara selamba. Gadis itu sudah memeluk tubuh di sisi Nini yang asyik dengan majalahnya. Wajah Idin dipandang sekilas. Lelaki itu menggelengkan kepalanya.

“Kenapa? Nak kata saya pemalas la tu.. Kata la.. Saya tak kisah pun. Biar awak tahu saya ni bukannya rajin pun. So that tak ada la awak cari saya lagi lepas ni..” Sambung Iklil laju.

Idin ketawa kuat. Kepalanya digelengkan beberapa kali. Iklil hanya memandang tanpa riak.


“Awak suka kawan dengan saya tak?” Tanya Idin lembut setelah tawanya reda. Iklil menjungkitkan bahunya sekali. Bibirnya mencebik. “Suka ke tak?” Tanya Idin sekali lagi.

“Can I skip that question?”

“No, you can’t.”

“Hurmm.. Okay then that one pending dulu la ye.. Okay, next..” Balas Iklil selamba.

Idin menjegilkan matanya sekali. Iklil tersengih lebar, menjungkitkan keningnya sekali.

“How about kita jadikan relation kita ni sah. Halalan Toyyiba gitu..” Idin bersuara nakal, meluahkan idea bernasnya. Matanya turut tersenyum nakal. Iklil menjeling geram. Niat di hati hendak mengusik tetapi dirinya sendiri yang terusik.

“So how?”


“Idin, please la jangan mengarut. There’s no relation between us..”

“Not even friend?”

Iklil menggeleng pantas. “No, what I mean is, not more than friend.”

“Are you sure, my dear?”

Iklil terdiam. Jauh di sudut hati dia mengakui kedamaian dan ketenangan yang dirasakannya setelah berkawan dengan lelaki itu. Tetapi... Tetapi... Hurmm tetapi yang tergantung kerana dia sendiri tidak tahu apa alasannya untuk menolak setiap permintaan Idin. Lelaki itu terlalu baik untuk terus dihampakan. Iklil terus menyepi.

“Kenapa awak susah sangat nak mengaku apa yang awak rasa?”

“Hah? Apa yang saya rasa?” Iklil mengulang soalan Idin perlahan. “Apa yang saya rasa?” Soalan itu ditanyakan semula pada Idin yang masih menantikan jawapan.

“Kenapa awak tak nak kita jadi lebih dari kawan?” Tenang Idin bertanya lagi, masih mengharapkan jawapan dari gadis yang berdiri lebih satu meter darinya. Lama Iklil membisu, cukup untuk membuatkan Idin tertanya-tanya.

“Hmm?” Lembut Idin bersuara tanpa kata. “Saya tahu saya satu-satunya kawan lelaki awak selain Lutfi..” Sambung Idin lagi.


“Saya tak nak terikat sampai masanya saya memang milik awak..” Jawab Iklil lambat-lambat. Hampir tak kedengaran jawapannya itu.

“Then, how am I going to make you mine?” Idin menyambung pertanyaannya tanpa menunggu sesaat pun.

“The time will come, awak.. Don’t worry.”

“Kenapa saya yang selalu kena obey kata-kata awak..”

“Sebab saya bukan milik awak lagi.” Iklil menjawab bersahaja. Dia menjungkitkan hidungnya sekali.

“Bila tiba masanya awak jadi milik saya nanti..?”

“Sedia menurut perintah, tuanku..” Kepala Iklil ditundukkan sedikit seakan memberikan hormat kepada Idin. Lelaki itu ketawa lepas, faham dengan makna kata-kata Iklil sebentar tadi.

“So, meaning you have to be mine as soon as possible..” Idin menjungkitkan keningnya sekali dan tersenyum menggoda. Iklil pantas mencebik. Idin ketawa lepas. Seperti biasa, tawanya itu mengubat rindu Iklil padanya. Sungguh Iklil tertawan lagi!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Beberapa bulan kemudian...

“Awak tak nak tau bila awak menetap kat dalam hati saya?” Idin yang sedang khusyuk menatap Sony VAIO di meja bacaannya menoleh pada Iklil yang sedang duduk berlunjur di sisi katil. Isterinya itu yang sedang khusyuk membaca Aku Terima Nikahnya mendongakkan kepalanya.

Iklil ketawa perlahan.. Ayat tak agak, macam dari arts stream.. Iklil menjungkitkan kening tanda meminta penjelasannya.

“Tanya la wak..” Suara Idin kedengaran sedikit kebudak-budakan.

Iklil menggeleng kepala perlahan. Senyuman terukir di bibir dengan riak wajah nakalnya tika itu “Hurmm.. Bila awak start suka saya?” Iklil menjungkitkan kedua belah keningnya sekali lagi selepas bertanyakan soalan yang sudah diubah bentuknya. Buku hasil karya Ustaz Hasrizal itu dirapatkan ke dada. Mata Iklil sudah tertumpu pada Idin.

Suaminya tersengih sebelum membalas, “Since the first time I saw you..” Dia mengerdipkan matanya sekali. Iklil membalas dengan jegilan.

“Seriuslah wak.. Bila?” Iklil pula yang tiba-tiba bersemangat untuk mengetahui jawapannya. Dia bingkas berdiri dan berjalan menghampiri Idin. Lelaki itu memusingkan kerusi beroda, menghadap isterinya.

“Bila..?” Rengekan Iklil kedengaran manja.

Idin tersenyum lebar. Bukan senang hendak mendengar suara emas isterinya itu. Sudahlah sewaktu nikah beberapa bulan dahulu Iklil agak dingin dengannya. Hanya beberapa hari kebelakangan ini Iklil semakin jinak.


“Masa awak beli tuuut dekat unimart..” Idin menjawab dengan sengihan nakal.

Tuuut? What was that tuuut?? Iklil menayangkan wajah pelik dan musykil, mendengarkan jawapan itu.

“Alaaa.. Takkan awak tak paham, wak..” Iklil menggeleng pantas dan laju. Idin ketawa sekali sebelum menyambung kata, “Masa awak beli Intimate Maxi packaging warna pink kat unimart months-months-months ago..” Selamba sahaja dia membalas dengan bahasa rojaknya. Iklil terdiam.

Aiyarkkk!! Detailnya! Malunya wei!! Mana aku nak sorok muka ni.. Malunya dia nampak aku beli tut tut.. Hah! Ni mesti masa Nini overflow dulu tu.. Datang rumah orang tak bawak spare. Malang pulak bila stok kat rumah baru habis.. Waaahhh malu, malu!! Eii.. Bulan berapa punya cerita tu?? Almost a year ago! Uishh.. Ishh, ishh, ish...

“Love at first sight..... sebab tudung yang awak pakai hari tu..”

Sekali lagi Iklil terdiam, mematung di hadapan Idin. Confession apakah ini?? Aku tak ready lagi... Huwaaaa.. Nini!! Tolong kita, Nini!! Tudung apa yang aku pakai worst day tu?? Hah! Tudung maroon yang tak sempat nak iron tu! Huishh.. Patut jatuh saham pakai tudung tak iron. Awak ni mata ‘kero’ ke wak..

“Ehemm..” Iklil berdehem seketika. “Awak ni biar betul..”

“Serious.. I’m not joking. Saya suka warna tudung awak tu..” Idin melemparkan senyuman menawannya itu. Iklil mencebik. Suaminya membalas dengan sengihan lebar.

“Awak ni allergic warna maroon ke..?”

Hahah! Idin ketawa lepas. “Honestly, awak nampak kiut sangat dengan tudung merah manggis tu..”

“Hahah!” Terlepas tawa Iklil dalam tak sedar. Pantas tapak tangan kanannya menekup mulut.

“Awak ni buat lawakla.. Cakap je la warna maroon. Letih otak saya nak mencerna makna warna merah manggis tu tau. Macam nak buat karangan Bahasa Melayu time SPM dulu..”

Hihihi.. Iklil menyambung tawa perlahan. Idin hanya tersengih. Iklil tersenyum ke arahnya.

Cinta itu buta.. Macam mana la agaknya gaya aku masa tu ye, dengan kelam kabut nak beli pad untuk Nini, main sauk je tudung yang ada dalam wardrobe tu..... dengan tak bergosok tudung tu, dia boleh kata aku nampak kiut.. Sah buat lawak.. Hurmm.. Ya! Love is blind! Makin lebar senyuman Iklil.


Idin menarik lembut kedua-dua belah tangan Iklil, mengarahkan isterinya itu rapat padanya. Lambat-lambat Iklil melangkah setapak ke hadapan, malu-malu memandang Idin. Sudahnya dia hanya menundukkan kepalanya.

“Iklil sayang abang?” Lembut suara Idin saat itu.

Aiyarkk!!! Iklil gigit bibir. Abang!? Scary! Nak bagi jawapan apa ni??? Tak study lagi part luahan perasaan ni.. Baru je jinak-jinak dengan Aku Terima nikahnya..

Nini... Serius! Tolong kita, Nini!!! Hati Iklil menjerit kuat. Kepalanya masih lagi menunduk, takut menentang panahan mata suaminya. Tak sampai sesaat, telefon bimbit Iklil di hujung katil berlagu kuat. Pantas Iklil mendongakkan kepalanya dan tersengih.


“Nini!”

Mendengarkan nada dering yang telah diset itu, Iklil menyuarakan sepatah kata pada Idin yang menjungkitkan keningnya. Pantas suaminya itu melepaskan pegangan tangannya pada kedua-dua belah tangan isterinya, memberikan isyarat kepada Iklil untuk menjawab panggilan itu.

Iklil mengerdipkan matanya sekali sebelum berlalu pantas. Kakinya melangkah laju, keluar dari bilik Idin sambil mulutnya riuh menjawab panggilan Nini. Idin menggelengkan kepalanya dengan senyuman terukir di wajahnya.


"Ya.. The time will come.." Idin menggumam perlahan kembali menyambung kerjanya yang terhenti tadi.

No comments:

Post a Comment