May 30, 2011

:. Keterlaluankah Aku 6 .:




Buntu


Aku buntu. Tolong aku...


Aku dalam dilema. Ermmm... dekat sini tak ada yang kenal aku in real life kan?


Hah! Zaim! I WARN U!


Baca sini habis sini. Kau jangan nak kecoh-kecoh dekat rumah pulak. Kalau kau dapat tolong Kak Dik, tak apa jugak. Lagi bagus.


Hmm... remember before this aku ada mention pasal masalah hati, right? Hmmpphh.. Aku memang dalam dilema.


Aku pasti kamu-kamu-kamu di luar sana pasti ada yang pernah mengalami dilema sebegini. Aku percaya setiap orang ada dilema masing-masing..


Hari ini, detik ini, aku cuma mahu berkongsi dilema aku.


Bukan mengharapkan simpati. Tapi lebih kepada luahan hati. Agar aku tak ising kemudian hari.


Okay, I tell you what, ada orang datang pinang aku. Em kamu-kamu-kamu tahukan apa itu PINANG..


Aku tak dapat bayang. SERIUS. Aku tak dapat bayang hidup berdua bersama si ‘dia’. Biar sesiapa pun si dia itu, aku tak dapat bayang lagi kehidupan berdua bersama orang baru.


Aku rasa aku belum bersedia. Tapi... aku teringin nak ikut sunnah Rasul. Bernikah pada usia 25 tahun. Aku memang memasang niat tapi aku masih belum bersedia.


Keterlaluankah aku begitu?


Tapi kalau ikut kalendar Islam, aku tua setahun. Aku 26 tahun dah maknanya! Aku dah tua setahun dari umurku ikut kalendar Gregorian. Aku tak boleh terlewat lagi!


Adakah aku macam desperate? Tapi kenapa aku tak teruja bila ada yang datang meminang? Kenapa? Adakah keterlaluan kalau aku katakan bukan dia ADAM yang tercipta untukku?


Keterlaluankah aku?


Aku tahu keluarga yang datang meminang. Kawan baik aku sewaktu sekolah rendah zaman dulu kala. Anak kepada kawan baik abah. Aku kenal. Abah dengan mama pun kenal. Zaim lagi kenal. Kurang asam Zaim kata aku tak kenal tetamu yang datang membawa hajat hampir dua bulan lalu.


Dia baik. Lelaki yang baik. Tapi aku masih tak dapat nak terima semua ni. Cukuplah kami menjadi kawan baik sewaktu di sekolah rendah dulu.


Dilema aku?


Aku dah pun pesan dekat Zarfan, tak perlu datang. Sudah aku katakan aku bukan yang terbaik buat dia. Tapi tak jalan. Aku buntu seketika sebelum aku katakan aku sudah berpunya. Diam tanpa khabar selepas itu. Aku yakin helahku berjaya.


Tapi tidak rupanya. Aku gagal. Buktinya, mereka sudah pun menghantar rombongan meminang.


Aku benar-benar dalam dilema.


Istikharah yang aku amalkan setiap malam menguatkan lagi perasaan untuk menolak. Tapi aku tak ada kekuatan itu. Aku memang gagal untuk menghampakan orang. Aku tak sampai hati.


Ya Allah.. Aku benar-benar dalam dilema.


Mungkin ada yang tertanya, kenapa tak aku berbincang dengan parents? Oh no! My biggest problem, aku pemalu tak bertempat!


Tak pernah aku berbincang perihal hati dengan sesiapa hatta ZAIM sekali pun. Zaim! Ingat WARNING aku! Baca sini habis sini.


Masalah hati tiada siapa yang tahu melainkan DIA. Tiada siapa yang faham melainkan DIA. Tiada siapa yang arif melainkan DIA. Aku tahu aku perlu kembali kepada fitrah. Aku tak lupa.


Tapi aku masih buntu.


Mungkinkah hati aku sendiri belum cukup yakin dengan dorongan-NYA?


Sebetulnya aku perlu yakin kerana sesungguhnya DIA tidak pernah menghampakan. Hanya aku yang belum dapat memikirkan rahsia di sebalik setiap yang berlaku dan sudahnya aku melayan kekeliruan sendiri.


Aku harapkan keajaiban.


Entah kenapa dalam hati aku tak putus terdetik,
“keajaiban akan berlaku pada saat yang tidakku sangkakan,”


Aku mengaku aku Islam, aku mengaku Allah itu Maha Mengetahui, aku mengaku kewujudan DIA yang Maha Esa Maha Kuasa dan Maha Mengurniakan, tapi keyakinanku goyah.


Pengajaran yang aku dapat di sini, keimananku masih rapuh. Hati aku senang dibolak-balik.


Aku perlu polish semula keimanan aku. Perlu aku gilap sedayaku agar kilauan mutiara dapat aku nikmati bila tiba saatnya nanti, insya Allah.




Lega. Serasa ada lega yang bertamu menjentik hati.


Puas jari mengetuk keyboard. Puas hati berkongsi rahsia. Rahsia yang bukan lagi rahsia.


Dilema yang datang bertamu dah aku sampaikan selari dengan tarian jemari. Aku puas.


Moga jawapanku nanti dalam redha-NYA yang kuharapkan daripada abah & mama.


 Aku mohon.........

 



Perbendaharaan Kata :

ising - gila


:. to be continued, insya Allah .:


p/s: Wihuuuuu sorry-sorry-sorry. Kekangan masa. Susun atur life. Susun atur rumah. Baby-sit 2mths old nephew. Sangat teruja sampaikan terlupa.. Enjoy reading and i'll try my best to finish this one a.s.a.p, biiznillah.

2 comments:

  1. wah!!!kena pinang>>>
    x sbrnyer nk tau str0snyer...
    ^^

    ReplyDelete
  2. ha..
    ntah2 c zafran tu pun baca diari ni..
    tu yang die masok minang..
    die tau akal kak dik

    ReplyDelete